kände mig lite nostalgisk tidigare idag och tankade hem ett gammalt thps-spel, allt funkar som det ska. det är bara det att jag stör mig järnet på kontrollerna och de går inte att ändra i själva spelet utan man måste göra det med ett "configuration utility". problemet är att jag kan inte öppna config-utility för jag har inget program som kan öppna det :S någon som kan hjälpa mig?
För övrigt så tror jag inte din bror har 2 CPU's, det är nog en Pentium 4 med Hyper-Threading.
Enda sättet att veta om du har 2 är att öppna burken. Annars är det nog Hyper-Threading som spökar.
2 hjärnor är bättre än 1, du kommer kunna köra allting snabbare osv för nu är 2 saker som gör allt jobb istället för 1.
#17 har rätt btw.
vad skulle gå snabbare att du o 1 polare drog 100 kilo eller bara du?
1, 3, 4, 6 (Ditt WORD är ju helt idiotiskt, sen räddar du det hela med en överpedagogiska förklaring som stämmer delvis)
Så här är det:
Har du två processorer och ett operativsystem som stödjer det så kan du sätta en processor på en uppgift och en processor på ett annat. T.ex skulle du kunna komprimera filer i winrar med den ena och spela CS med den andra. Det rör sig alltså inte om att kunna göra saker snabbare - utan att kunna göra FLER saker samtidigt. Precis som du kan ha två datorer - en att spela CS på och en att göra annat på så kan du ha två processorer som gör olika saker. Dock så delar de ju fortfarande på andra gemensamma komponenter som minnet och minnesbandbredden m.m så du får ju inte på långa vägar samma effekt som av två datorer.
Skulle man då inte kunna säga (förenklat uttryckt) att en processor ritar upp grafiken och en processor tar hand om allt annat i ett spel som t.ex CS? Tyvärr så finns detta flercpustöd inte i de allra flesta spel. Och i de spelen det finns kanske det handlar om 20% bättre prestanda på sin höjd. I en del program finns det dock detta: I photshop t.ex kan en processor sköta vissa processer och en annan anra processer då får man ett duktigt prestanda lyft.
Flerprocessorssystem är till för de som behöver göra flera saker samtidigt på sin dator med högre prestanda, men av olika anledningar (e.g plats, vill ha extra kraft i program med flerprocessorstöd) inte vill ha flera datorer till detta. Man kan till exempel tänka sig en CS-server som i övrigt räcker gott och väl till att rendera 3Dmodeller men behöver en extra processor för detta.