alla vet nog vilket test man gör när man är på ungdomsmottagningen. nu till min fråga: kollar dom bara klamydia eller kollar dom andra sjukdomar som hiv/aids, gonorre(stavning) och allt sånt?
Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Dem kollar nästan allt. Dom har ej möjlighet till att titta upp hiv/aids då dem behöver blodprov för det. Men dom hittar dom allra vanligaste sjukdomarna.
#7 samlag. det va ju tur att hon inte gjort det förut (enligt henne) :D då ska hon inte ha hiv antar jag. om inte nån i henens familj har det, dvs hennes mamma eller pappa
#15 Ja hiv, men jag borde inte oroa mig ifall hon talar sanning att hon inte haft sex med nån annan och att hennes familj har vart helt ren, utan att jag blivit smittad av hiv?
beror på dom kollar inte allting ifall du inte ber dom.
Typ går du in i det lilla rummet med stolen för brudar kollar dom efter herpes och kondylom
Piss test är Klamydia och gonorre!
#16 Finns annat än bara sex lr ärv som kan orsaka hiv. ( Bli stucken av en kanyl, fått en annars blod i sig av en anledning "blodssystrar" ) etc etc. Finns en heeeel del!
Men jag tycker inte att du ska oroa dig. Chansen är rätt liten att bli smittad av hiv men risken finns! Alltid bra att kolla upp sig endå, för det är inget man är säker på till 100% fören man börjar få symptom av skiten.
Men det bästa är om du kommer i kontakt med din lokala ungdomsmottagning/barnmorska och pratar med henne ang vad du ska göra. Hon vet dessutom vart du ska ta vägen för att testa dig för hiv.
#0 Det beror vad du ber dem kolla efter. Gör du ett klamydia test så kollar dom dig för klamydia. Vissa sjukdomar kan man inte hitta av urin, eller är svårare.
UM kan kolla alla könssjukdomar osv på plats hos sig,ska du kolla dig om du har HIV/AIDS så är det sjukhuset som gäller.
#12 du har helt fel,UM kollar inte bara efter klamydia.
#18 om det ändå vore så lätt,dom använder en typ av tuss på en pinne liknande en "tops" som dom för in i urinröret.Som genom urinröret får allt som behövs.
#24 helt fel,dom har som sagt möjlight att testa för alla könssjukdomar osv
#21 alltså vad oroar du dig över då?
Du måste väl ha någon grund till din oro, inte bara tro att du har fått en sjukdom varje gång du sticker pitten i nån... isf go kondom.
#26 är jag? jag har jobbat på UM,så jag bör nog veta.Det är inget dom gör dagligen eller ofta osv.men dom kan kolla alla typer av könssjukdomar,om så skulle behövas
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
#0 Vad har du nu gjort?
#13 Haha, okej.. Men vad är det du tror har fått? Var du rädd över att du hade fått hiv?
- SÄG INTE ALLA DÅ DET INTE ÄR ALLA -
Källa: Norrköpings ungdomsmottagning och polare som varit på "trevliga" besök där ^^
Typ går du in i det lilla rummet med stolen för brudar kollar dom efter herpes och kondylom
Piss test är Klamydia och gonorre!
#12 har rätt :)
Alltså är du misstänkt för klamydia så testas du bara för det.
Men jag tycker inte att du ska oroa dig. Chansen är rätt liten att bli smittad av hiv men risken finns! Alltid bra att kolla upp sig endå, för det är inget man är säker på till 100% fören man börjar få symptom av skiten.
Men det bästa är om du kommer i kontakt med din lokala ungdomsmottagning/barnmorska och pratar med henne ang vad du ska göra. Hon vet dessutom vart du ska ta vägen för att testa dig för hiv.
#12 du har helt fel,UM kollar inte bara efter klamydia.
#18 om det ändå vore så lätt,dom använder en typ av tuss på en pinne liknande en "tops" som dom för in i urinröret.Som genom urinröret får allt som behövs.
#24 helt fel,dom har som sagt möjlight att testa för alla könssjukdomar osv
Du måste väl ha någon grund till din oro, inte bara tro att du har fått en sjukdom varje gång du sticker pitten i nån... isf go kondom.