Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Fahrenheit värdelöst? (tempratur)

Postat av HaajaLa den 14 Juni 2008, 13:06
13 kommentarer · 424 träffar
Tjo

Jag har länge tänkt på hur jävla sämst Fahrenheit gradskalan är och varför man ens använder den överhuvudtaget? Vad jag har förstått så finns det inga vettiga punkter eller nollställen som förklarar något praktiskt rent allmänt.

Kelvin: 0 grader motsvarar den absoluta nollpunkten, används mycket i fysik/kemi kan jag tänka mig. Har samma gradenhet som Celsius.

Celsius: 0 grader är fryspunkten för is och 100 motsvarar vattnets kokpunkt, skitbra system för att använda allmänt hemma och i naturen.

Fahrenheit: 32 grader är vattnets fryspunkt, 212 vattnets kokpunkt, 0 grader vettofan och hela jävla skiten gör att jag får ont i huvudet.

Det jag vill få fram då är om någon har en vettig förklaring om varför Fahrenheit används idag överhuvudtaget allmänt då det finns andra mer praktiska gradskalor? Samma gäller för fot, tum, pounds, datumformatet MM/DD-YYYY etc etc.

Tack för mig.

*edit* typo i rubriken, men fuck that :P
Föregående tråd
Nästa tråd

13 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 13 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..