Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Gud för en dag! Vad skulle du göra?

Postat av Fli den 12 Juni 2008, 18:00
66 kommentarer · 430 träffar
Vad hade du gjort om du fick vara gud för en dag?, räddat världen?, eller kanske bara legat och solat på något, soldränkt akterdäck i söderhavet?

Gud är för dom trygga jävlarna med händerna i jordgubbslandet, gud är alltid för någon annan, gud skapade världen och ligger fortfarande bakfull i en gränd någonstans längst vintergatan.
Guds tystnad är som ett hånflin. Guds tystnad är en nedbruten ljusstake nästan framför den helige ikonen.

Jag har ett universum i mitt inre. Jag har en gud där också. jag är gud således, jag har mitt Spray TechNicaL + aiMaTiserIngen, mitt anseende och min stolthet. Och gud är omsorgen i detaljerna.

Gud är kraften som bär dagen till en annan stor sorg. Det svåraste han har givit oss är den fria viljan, möjligheten och skyldigheten att styra våra egna liv. Och här ligger ju också en konflikt.

Detta med att gud har en plan med oss med våra liv, men samtidigt så har han givit oss en fri vilja. Hur gör vi då om denna fria vilja inte håller jämna steg med guds vilja? vem vinner då? jag eller gud?

Och tänk er den hädiska tanken till sitt slut, tänk om jag är gud? tänk om vi alla är gud? tänk om vi går omkring med tillräckligt stor dos gudomlighet i våra hjärtan som bara väntar på att få brisera bara för att kliva ur bröstkorgen. Bara tänk tanken ett slags. Tänk om du är gud, vad skulle du göra då?

Ringa kvällstidningen och sedan gå på vattnet över till Gotland? Flytta upp öis i allsvenskan? Bli kändis? Eller skulle du ta ditt gudasända kall på ett större allvar och faktist försöka göra skillnad?

Jag vet vad jag skulle göra. Jag skulle leva som varje dag vore den sista, jag skulle äntligen kunna till sist börja leva modet att leva livet som det var tänkt att leva. Jag skulle besöka maktens korg dårar och sparka upp ett eller ett annat fönster. Jag skulle väcka den stora smällen big bang till liv, och med motvilja och avsky med spränga den med en stor kraft. Och jag skulle se till att allt jag gjort av elakhet och förvirring och okunskap att komma till ro till sist. Jag skulle viska till mig själv som barn att inte finns någon anledning alls att vara rädd. Det finns ingen anledning alls att vara rädd för mörkret. Det bor inga åttaarmade monster i det där mörkret. Det finns ingen ensamhet längre. Vi är här tillsammans.

Till diskussion:
Så nu har du chansen att få vara gud för en dag, Vad skulle du göra? Världsfred?, Klimatet? med det personliga privata livet?, hur skulle du ändra det? Kanske du skulle adekera efter bara någon timma och kanske är guds tystnad, inte är en egentlig tystnad, utan ett svar på människans skamliga sätt att missbruka den fria viljan. Vänligen, kommentera och var gud i denna tråd!

Tror ni på gud?

109 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

66 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 66 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..