1
Virituellt samhälle
Postat av Ingen av dom den 26 Maj 2008, 14:39
1 kommentarer · 99 träffar
Hej mina vänner!
Vi har precis fått ett ganska fritt och abstrakt projekt att genomföra som en undersökning/rapport i pågående kurs. Det går kortfattat ut på att studera interaktionen och de sociala förhållandena i ett (valfritt) virtuellt samhälle. Jag har naturligtvis valt Fragbite eftersom det är ett virtuellt samhälle jag själv varit medlem i sedan ganska många år tillbaka i tiden och har ganska mycket att säga om.
Aspekter som ska beaktas är tex:
Inklusion & exklusion (vilka får vara med? Hur kommer man med? Vilket får inte vara med? Varför inte?
Identitet (Hur formas en virtuell miljö?)
Relationsbyggande (Hur ser relationerna ut?)
Formalitet kontra känslomässiga strukturer (Hur ser det ut?)
Roller (finns det sådana? Isf vilka?)
Kollektiv identitet (Hur ser den ut?)
Status och hierarki (Finns sådan? hur uppkommer den? Vad ger status?)
Styrning och admin (hur sker kontroll? Fritt eller hårt?)
Anonymitet (går det vara anonym? Av vilken orsak kan man vilja vara det?)
Filtrering och störningskontroll (hur ser den ut? Och hur sköts den?)
Jag vet att vi haft mycket sådana här, eller liknande, diskussioner och många av punkterna har jag en relativt klar bild över själv. Men jag skulle bli jätteglad om ni tog er några minuter och seriöst funderade över ovanstående punkter (förhoppningvis utan att trampa ngn på tårna).
Vad tror ni om detta? Vad upplever ni? Alla tankar, reflektioner och synpunkter är välkomna (även sådant som inte står ovan). Jag är mycket intresserad över vad ni tänker om Fragbite ur ett socialt perspektiv!
Tack för att ni tar er tid ;)
Vi har precis fått ett ganska fritt och abstrakt projekt att genomföra som en undersökning/rapport i pågående kurs. Det går kortfattat ut på att studera interaktionen och de sociala förhållandena i ett (valfritt) virtuellt samhälle. Jag har naturligtvis valt Fragbite eftersom det är ett virtuellt samhälle jag själv varit medlem i sedan ganska många år tillbaka i tiden och har ganska mycket att säga om.
Aspekter som ska beaktas är tex:
Inklusion & exklusion (vilka får vara med? Hur kommer man med? Vilket får inte vara med? Varför inte?
Identitet (Hur formas en virtuell miljö?)
Relationsbyggande (Hur ser relationerna ut?)
Formalitet kontra känslomässiga strukturer (Hur ser det ut?)
Roller (finns det sådana? Isf vilka?)
Kollektiv identitet (Hur ser den ut?)
Status och hierarki (Finns sådan? hur uppkommer den? Vad ger status?)
Styrning och admin (hur sker kontroll? Fritt eller hårt?)
Anonymitet (går det vara anonym? Av vilken orsak kan man vilja vara det?)
Filtrering och störningskontroll (hur ser den ut? Och hur sköts den?)
Jag vet att vi haft mycket sådana här, eller liknande, diskussioner och många av punkterna har jag en relativt klar bild över själv. Men jag skulle bli jätteglad om ni tog er några minuter och seriöst funderade över ovanstående punkter (förhoppningvis utan att trampa ngn på tårna).
Vad tror ni om detta? Vad upplever ni? Alla tankar, reflektioner och synpunkter är välkomna (även sådant som inte står ovan). Jag är mycket intresserad över vad ni tänker om Fragbite ur ett socialt perspektiv!
Tack för att ni tar er tid ;)