Hej, jag hade tänkt att skriva en fortsättning på tråden RÅNAD! (
http://fragbite.se/?threadID=4 69976 ) som jag skrev för cirka 4 månader sedan. Sedan det hänt har rättegången varit osv. men varför jag skriver denna fortsättning är pga straffen de fick och inte fick.
Som jag har skrivit i den första tråden så var det 5 killar som tryckte in oss i en tunnel och tog min mobil. ALLA 5 var innuti tunneln under händelseförloppet, det ledde till att de blockerade utgången för oss, vilket är ett brott bara de i sig. Dock fick bara 2 av dem straff (90 timmars smahällstjänst) + en utbetalning till mig (7000kr) och en kompis (5000), dock fick inte min sista kompis något i pengar dock att han var med.
På självaste rättegången var det jävla pajas historier vi hörde som: ''Öh, asså jag liksom fan lyssna på musik liksom sen dom börja springa då jag sprang också. Jag visste inte att rån liksom?!'' Och liknande historier som att vi hade gett dem mobilerna för att vi var snälla...
En person av dessa fem var under 15 när detta hände, med andra ord var han inte straffmyndig. Hur som helst fick han iaf komma dit till rättegången som vittne. Det var en sån där tyff jävel ska ni veta, han satt där och hade sin jacka på sig och så fort min åklagare frågade något så sa han bara *Nhtö* ( ni vet så där som turkar gör, liksom ljud med tungan). Sedan fick han frågan om han såg något i tunneln, där rånet skedde, då sade han: ''ASSÅ TRORU JAG HAR FUCKING NIGHTVISION ELLER?!?!''. Jag lovar dig, jag har aldrig haft så svårt till att inte garva. Riktig pajas.
Aa, det var väll iprincip det jag ville säg. För att skapa disskusion, vad tyckte ni om straffen de fick, var det rimligt?
HÄR ÄR TIDNINGS KLIPPET FRÅN DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo poly.jsp?a=713055
EDIT: Alla ni som tror att alla var under 15 har fel. Det var endast 1 person som var de, resten runt 17.
Det är inga problem att ta tillbaks det, visst kan han polisanmäla din kompis, men det blir inget av det, eftersom killen som köpte det gjorde fel själv
"okunnighet om lagen är ingen ursäkt för att inte följa den"
Kommer du få något straff? Nej
Kommer du bli åtalad? Nej
Spelar ingen roll om det är emot Blizzard's regler att sälja account. Handlar det om en större summa pengar som har bedragits så kan man komma att få betala tillbaka pengarna, då det anses som stöld. Förmodligen om han betalade över 1 000 för accountet.
Han kan mycket väl få betala tillbaka om det rör sig om en större summa.
Skrivet med min Android-mobil
så har ja fattat de rätt? ^^