Alla som kan IP-Addressering, titta hit!
Vi blir hela tiden matade med att man måste gå över till IPV6, jag har både switchar och routrar som inte kan använda protokollet. Nog med det.
Vi vet ju att det totalt finns 4 294 967 296 olika IP-Addresser.
Med andra ord någonstans runt 4,3 miljarder addresser.
Att addresserna tar slut vet vi alla. För eller senare måste alla gå över till IPv6.
Men när internet byggdes (då VLSM och CIDR inte fanns, IPv4 från början) så fanns det ju bara Klass A, klass B, och klass C-Nätverk. (Klass D är reserverat för multicast och klass E för forskning)
Eftersom t.ex Apple innehar ett helt klass A-område (16,4 Miljoner addresser) så är det ju helt omöjligt att använda hälften av dessa alla addresser. RIPE gav ju Apple blocket 17.X.X.X (Klass A), varför kan man inte dra tillbaka det här beslutet och samtidigt ge ett helt land ett nytt addressområde ? Det skulle ju frigöra MASSOR med addresser. Apple kan istället gå över till ett (eller 2) Klass B om de skulle behöva.
Eftersom det finns massor med företag som har runt en 4000 anställda, så skulle väl dessa kunna ingå i ett delat klass B eller något istället för att få 65 536 addresser enskilt.
Över Multicastområdet finns ju MASSOR av addresser, varför inte ta och använda dessa för ?
Klass A (0%)
Klass B (0%)
Klass C (0%)
Jak er heftig och anvender klas E he he he (100%)
Med IPv6 kommer vi få möjlighet att använda ännu fler adresser, 6,7 * 10^17 adresser per kvadratmillimeter på jordens yta (enligt wikipedia). Men det är ju inte bara antalet som ökar... Med IPv6 kan man ställa in QoS (quality of service) om jag inte minns fel, vilket gör att vissa paket kan prioriteras (t.ex. om man streamar en film över nätet man köpt) med mera...
#9 Ok, ja du har antagligen rätt, jag är inte särskilt insatt. Men jag läste:
"Quality of Service (QOS) is an important term and an emerging feature of modern networks. IPv4 networks typically give each and every packet a "best level of effort" service, even if the content of every packet isn't really important or time-sensitive data.
An IPv4-based system has no way to differentiate between data payloads that are time sensitive, such as streaming video or audio, and those that aren't time-sensitive, such as status reports and file transfer. Streaming audio and video application are very sensitive to delay of a few packets - lips move without sound or picture break up - but IPv4 has no way to prevent those problems."
Är det möjligt att den typen av QoS som finns nu implementeras på nått annat sätt än redan i IP-protokollet?
Det där skrev jag efter att ha läst CCNA2 Kapitel 6, med inriktning på VLSM, CIDR, Subnetting, och Supernets
:EGD
"Vi blir hela tiden matade med att man måste gå över till IPV6, jag har både switchar och routrar som inte kan använda protokollet. Nog med det.
Vi vet ju att det totalt finns 4 294 967 296 olika IP-Addresser.
Med andra ord någonstans runt 4,3 miljarder addresser.
Att addresserna tar slut vet vi alla. För eller senare måste alla gå över till IPv6.
Men när internet byggdes (då VLSM och CIDR inte fanns, IPv4 från början) så fanns det ju bara Klass A, klass B, och klass C-Nätverk. (Klass D är reserverat för multicast och klass E för forskning)
Eftersom t.ex Apple innehar ett helt klass A-område (16,4 Miljoner addresser) så är det ju helt omöjligt att använda hälften av dessa alla addresser. RIPE gav ju Apple blocket 17.X.X.X (Klass A), varför kan man inte dra tillbaka det här beslutet och samtidigt ge ett helt land ett nytt addressområde ? Det skulle ju frigöra MASSOR med addresser. Apple kan istället gå över till ett (eller 2) Klass B om de skulle behöva.
Eftersom det finns massor med företag som har runt en 4000 anställda, så skulle väl dessa kunna ingå i ett delat klass B eller något istället för att få 65 536 addresser enskilt.
Över Multicastområdet finns ju MASSOR av addresser, varför inte ta och använda dessa för ? "
För att IPv6 kommer ger tryggare och stabliare internet än det du pratar om. Det ger också en hel del fler "adresser".
Samt vi som redan har IPv4 varför skulle vi bli tvingade till att byta till 6 då vi redan inne har en stadig adress?
Tror det blir som så att internetleverantörerna ger IPv6 till sina nya kunder istället för att tvinga ur dom gamla ur IPv4, för det skulle kosta en massa pengar för dom att byta ut alla sina huvudroutrar/switchar mm bara för att det ska vara anpassat för IPv6, när dom fortfarande kan köra med 4an.
_________________________ __________________
Rätta mig om jag har fel, länge sen jag läste nätverk :)
3000 kommentaren :D:D:D: woho, firas med champagne med familjen, brb
#29 Samtliga stödjer IPv6. :S
sa jag inte minst 4?
Fragbite är inte rätta stället.
Jag tror nyckelordet är multicast. Vad tror du routrar med korrekta implementationer skulle göra om de fick paket med destination till en sådan address?
företag och privatpersoner använder oftast samma IP-adress utåt mot nätet, även om dem har en eller 4000 datorer i sitt nätverk..
#55 Det är väl en smaksak
#53 Min fråga är faktiskt ganska intressant eftersom den påverkar internets framtid...
#48 stämmer, klass E används bara för forskning
#47 Ehh...hur får du ihop det ? Det är enklare att övervaka IPv4
#30 Nej ? IPv6 har jag hört ska vara bakåtkompatibelt, iallafall än så länge.
jag bryr mig inte så mycket, jag har en statisk ip adress och ser bara fram emot v6 :)