1
Kort; Shitgubb
Postat av danell! den 7 Februari 2008, 22:26
12 kommentarer · 3 066 träffar
Hej! På mitt jobb har vi vidareutvecklag spelat skitgubbe under 1½ års tid, och detta är slutresultatet.
Har försökt lägga in det på Wikipedia, men det raderades.
Så mina frågor till er är; tycker ni att det borde få stanna kvar på wikipedia?
Har ni själv kommit på något kortspel?
Vad tycker ni om spelet skitgubbe i allmänhet?
^^
Shitgubb
En vidareutveckling utav det svenska kortspelet skitgubbe[[ http://sv.wikipedia.org/wiki/S kitgubbe ]], eller vänd-tia.
Det utvecklades av ''Thomas Mortensson'', ''Jerry Ekman'' och ''Mattias Ström'' under 2006, och har sedan dess spridits till alla möjliga ställen.
'''Tilldelnin g av kort'''
Man tilldelas mörka resp synliga kort tills kortleken tar slut.
3 spelare, 6 mörka, 6 synliga, 5 kort på handen och 1 i mitten.
4 spelare, 5 mörka, 5 synliga, 3 kort på handen.
5 spelare, 4 mörka, 4 synliga, 2 kort på handen och 2 i mitten.
6 spelare, 3 mörka, 3 synliga, 2 kort på handen och 4 i mitten.
etc.
Man får under inga omständigheter byta sina tilldelade kort, eller lägga ner några på de synliga på bordet.
De mörka och synliga korten man har på bordet har fått benämningen "källaren".
'''
Vem lägger först?'''
Hjärter tre börjar alltid, är det så att ingen har detta kort på hand börjar lägst kort näst efter given.
'''Kortbetyde lser'''
Ess - högst
10 - "vänder ut" korten, och man får lägga valfritt/valfria kort.
2 - "nollar", vilket medför att nästa spelare får lägga valfritt/valfria kort.
Övriga kort har inga speciella regler.
'''Spelregler '''
Det är tillåtet att lägga två eller flera kort på samma gång, ifall de har samma värde. Ex tre kungar på en dam.
Fyra likadana kort vänder också ut högen, ifall föregående lagt lägre kort.
Dvs fyra damer kan vända ut när det ligger en knekt, men ej ifall kungen ligger.
En av de största skillnaderna mot simpel skitgubbe är att när man, i källaren, använt ett synligt kort, får man chansa på de mörka kortet därunder. Detta gäller även ifall man har synliga kort kvar på de andra mörka korten.
Spelets grundtanke är att den spelare som blir av med sina kort sist blir sk skitgubbe.
Shitgubb mår bäst av att spelas under en längre tid, säg 10-20 rundor, med protokoll som föres.
En förlust ger ett streck, dock ger sista rundan två streck, men det måste kommas överens om före korten är utdelade.
Kommer man inte ner i "källaren", vilket innebär att man inte blivit av med sina första kort på handen när alla andra spelare gått ut, dubblas antalet streck, vilket gör att det maximala antalet streck för en runda är fyra.
'''Normer och regler för bland annat pricksystemet''' ;
Johannes Carlsson och Fredrik Danell införde hösten 2007 ett pricksystem, för att reglera fusk och ohyfsat uppförande kring bordet.
4 prickar ger ett streck, och nollställs därefter.
* Det är tillåtet att tjuvkika på korten hos spelare precis till höger och vänster om en.
* Fusk är tillåtet, såvida det inte uppmärksammas, senast när den fuskande spelaren lägger, utav övriga spelare. Upptäcks fusket är det antingen streck eller prick, beroende på hur grovt fusket anses vara.
* Att lägga fel kort, för sent eller för tidigt resulterar alltid i en prick.
* Att visa korten för spelare som ej sitter vid ens sida resulterar i prick. Även muntliga avslöjanden bestraffas.
* Uppmaning till hur någon ska handla eller vad någon ska lägga ger prick.
* Att dela ut korten fel ger också det en prick.
* Frånvaro, som inte beror på arbete, leder till en prick per runda.
* Ifall en spelare ger upp, tilldelas han ett streck för varje timmes frånvaro(tidsperioden här kan variera).
* Skulle en spelare vilja hoppa in i matchen mitt under pågående spel, tilldelas han lika många streck och prickar som den sämsta spelaren har i början på nästkommande runda.
Har försökt lägga in det på Wikipedia, men det raderades.
Så mina frågor till er är; tycker ni att det borde få stanna kvar på wikipedia?
Har ni själv kommit på något kortspel?
Vad tycker ni om spelet skitgubbe i allmänhet?
^^
Shitgubb
En vidareutveckling utav det svenska kortspelet skitgubbe[[ http://sv.wikipedia.org/wiki/S kitgubbe ]], eller vänd-tia.
Det utvecklades av ''Thomas Mortensson'', ''Jerry Ekman'' och ''Mattias Ström'' under 2006, och har sedan dess spridits till alla möjliga ställen.
'''Tilldelnin g av kort'''
Man tilldelas mörka resp synliga kort tills kortleken tar slut.
3 spelare, 6 mörka, 6 synliga, 5 kort på handen och 1 i mitten.
4 spelare, 5 mörka, 5 synliga, 3 kort på handen.
5 spelare, 4 mörka, 4 synliga, 2 kort på handen och 2 i mitten.
6 spelare, 3 mörka, 3 synliga, 2 kort på handen och 4 i mitten.
etc.
Man får under inga omständigheter byta sina tilldelade kort, eller lägga ner några på de synliga på bordet.
De mörka och synliga korten man har på bordet har fått benämningen "källaren".
'''
Vem lägger först?'''
Hjärter tre börjar alltid, är det så att ingen har detta kort på hand börjar lägst kort näst efter given.
'''Kortbetyde lser'''
Ess - högst
10 - "vänder ut" korten, och man får lägga valfritt/valfria kort.
2 - "nollar", vilket medför att nästa spelare får lägga valfritt/valfria kort.
Övriga kort har inga speciella regler.
'''Spelregler '''
Det är tillåtet att lägga två eller flera kort på samma gång, ifall de har samma värde. Ex tre kungar på en dam.
Fyra likadana kort vänder också ut högen, ifall föregående lagt lägre kort.
Dvs fyra damer kan vända ut när det ligger en knekt, men ej ifall kungen ligger.
En av de största skillnaderna mot simpel skitgubbe är att när man, i källaren, använt ett synligt kort, får man chansa på de mörka kortet därunder. Detta gäller även ifall man har synliga kort kvar på de andra mörka korten.
Spelets grundtanke är att den spelare som blir av med sina kort sist blir sk skitgubbe.
Shitgubb mår bäst av att spelas under en längre tid, säg 10-20 rundor, med protokoll som föres.
En förlust ger ett streck, dock ger sista rundan två streck, men det måste kommas överens om före korten är utdelade.
Kommer man inte ner i "källaren", vilket innebär att man inte blivit av med sina första kort på handen när alla andra spelare gått ut, dubblas antalet streck, vilket gör att det maximala antalet streck för en runda är fyra.
'''Normer och regler för bland annat pricksystemet''' ;
Johannes Carlsson och Fredrik Danell införde hösten 2007 ett pricksystem, för att reglera fusk och ohyfsat uppförande kring bordet.
4 prickar ger ett streck, och nollställs därefter.
* Det är tillåtet att tjuvkika på korten hos spelare precis till höger och vänster om en.
* Fusk är tillåtet, såvida det inte uppmärksammas, senast när den fuskande spelaren lägger, utav övriga spelare. Upptäcks fusket är det antingen streck eller prick, beroende på hur grovt fusket anses vara.
* Att lägga fel kort, för sent eller för tidigt resulterar alltid i en prick.
* Att visa korten för spelare som ej sitter vid ens sida resulterar i prick. Även muntliga avslöjanden bestraffas.
* Uppmaning till hur någon ska handla eller vad någon ska lägga ger prick.
* Att dela ut korten fel ger också det en prick.
* Frånvaro, som inte beror på arbete, leder till en prick per runda.
* Ifall en spelare ger upp, tilldelas han ett streck för varje timmes frånvaro(tidsperioden här kan variera).
* Skulle en spelare vilja hoppa in i matchen mitt under pågående spel, tilldelas han lika många streck och prickar som den sämsta spelaren har i början på nästkommande runda.
Skitgubbe är...
31 personer har röstat





