1
Programmering / Matte hjälp!
Postat av hs 24/7 lol den 27 Januari 2008, 01:18
6 kommentarer · 222 träffar
Hallå, har nyss börjat min första programmerings kurs i Ada och har en inlämmningsupgift jag inte kan lösa.
Ska göra en funktion som slumpar tal och den funkar inte för 5 öre.
with Ada.Text_IO; use Ada.Text_IO;
with Ada.Integer_Text_IO; use Ada.Integer_Text_IO;
with Ada.Numerics.Discrete_Random;
procedure sortera is
type Array_Type is
array (1 .. 20) of Integer;
Arr : Array_Type;
A : Integer;
subtype One_To_Ten is Integer range 1 .. 10;
Package One_To_Ten_Random is
new Ada.Numerics.Discrete_Random(R esult_Subtype => One_To_Ten);
G : One_To_Ten_Random.Generator;
begin
One_To_Ten_Random.Reset(G);
for I in 1 .. 20 loop
Arr(I) := One_To_Ten_Random.Random(G);
end loop;
Lär ju finnas lite folk på fragbite som kan basic programmering!
Sen har jag ett matte problem, detta är rätt avancerad matte men jag drar ett försök
Arctan( x ) = e^5arccos(2x - e^x)
Funktionen är kontenuelig inom intervallet -1 -> 1
a ) Visa att funktionen har minst en lösning
b) Visa att funktionen har högst 1 lösningar
Ska göra en funktion som slumpar tal och den funkar inte för 5 öre.
with Ada.Text_IO; use Ada.Text_IO;
with Ada.Integer_Text_IO; use Ada.Integer_Text_IO;
with Ada.Numerics.Discrete_Random;
procedure sortera is
type Array_Type is
array (1 .. 20) of Integer;
Arr : Array_Type;
A : Integer;
subtype One_To_Ten is Integer range 1 .. 10;
Package One_To_Ten_Random is
new Ada.Numerics.Discrete_Random(R esult_Subtype => One_To_Ten);
G : One_To_Ten_Random.Generator;
begin
One_To_Ten_Random.Reset(G);
for I in 1 .. 20 loop
Arr(I) := One_To_Ten_Random.Random(G);
end loop;
Lär ju finnas lite folk på fragbite som kan basic programmering!
Sen har jag ett matte problem, detta är rätt avancerad matte men jag drar ett försök
Arctan( x ) = e^5arccos(2x - e^x)
Funktionen är kontenuelig inom intervallet -1 -> 1
a ) Visa att funktionen har minst en lösning
b) Visa att funktionen har högst 1 lösningar





