Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Fakta kring homosexualitet

Postat av Tyler-Durden den 7 Januari 2008, 23:44
80 kommentarer · 1 968 träffar
Denna tråden kommer handla om homosexualitet då jag anser att Fragbite inte har en aning om vad ni pratar om, därför skapar jag denna tråden då jag ska skriva ner mina personliga tankar samt det jag tagit reda på under min personlighets forskning till Projektarbetet i 3an.

Jag vill också säga att jag inte är homosexuell, och att jag skapar tråden för att en tråd nyligen togs bort utan anledning angående samma ämne (skriven utav någon blue kille)

Jag hade tänkt dela upp detta på följande sätt.

1) Först tänkte jag gå igenom reglerna och visa att jag inte tänker bryta emot dom så att en fragbite polis inte missförstår syftet och tar bort den.

2) Vad tycker jag själv om homosexualitet?

3) Sedan tänkte jag skriva tankar om varför man blir homosexuell, biologiska orsaker eller har uppväxt m.m större roll?

4) Är det en sjukdom?

5) Ska homosexuella få adoptera?

6) Personliga slutord

Om ni inte är intresserade, tryck på nästa tråd, tack.

(1) Reglerna som jag tycker hör till denna trådens diskussion.

"§3 Fientlighet mot människor med en viss etnisk bakgrund, hudfärg, religion, sexuell läggning eller av ett speciellt kön är förbjudet."

Svar: Detta kommer inte vara en tråd baserad på fientlighet, utan snarare en tråd som ska försöka förebygga fientligheten som finns här på FB.

"§7 Skapa inte trådar som inte kan ge upphov till en vettig diskussion"

Detta är en vettig diskussion enligt mig och säkerligen många andra.

(2) Vad står jag själv i frågan?

Jag är inte homosexuell och jag är en ignorant idiot. Jag vill börja med att säga det.

Jag tycker det är helt ok att två tjejer kysser varandra, jag tänder tom på det.

Men när två killar gör det blir jag äcklad. Detta är fel av mig och jag vet om det, men jag kan inte hjälpa det. Jag blir äcklad utav att se två killar stå och hångla.

Däremot accepterar jag all homosexualitet. Om jag ser två bögar köra tungan i varandra så går jag iväg istället.

Jag accepterar deras läggning och hoppas de kan acceptera att jag blir äcklad utav det och därmed är problemet löst.

(3) Varför blir man homosexuell?

Jag vill börja med att citera Freud

”Homosexualitet är förvisso inget att sträva efter men det är heller inget att skämmas för, inget ont, inget nedvärderande, det kan inte klassificeras som en sjukdom. Vi bedömer att det är en variation av sexualfunktionerna, som åstadkommits av en specifik hämning i den sexuella utvecklingen”

Freud var visserligen enbart för att homosexualitet enbart att det är miljön som påverkar. Saker som att personen är olycklig, neurotisk samt sönderriven av konflikter och hämmad i sitt sociala liv.

Det jag tänkte ta upp mest nu är däremot de bioligiska faktorerna som, iaf jag, tror påverkar oerhört.

Stuidier har visat att hypofysen hos homosexuella män har utsatts för mindre exponering utav androgener (androgener = manliga könshormoner) under fosterutvecklingen.

Varför fostret inte får tillräckligt med detta hormon kan bland annat vara att modern är väldigt stressad. (Detta är påvisat då man låtit gravida möss utsättas för ljusblinkingar och andra stressframkallande saker). De nyfödda mössen har därmed fått ett anorlunda sexuellt beteende.

Det som händer är i princip att under stress ökar utsöndringen utav stressreleterade sterioder från binjurebarken. Detta leder till mindre produktion utav androgener.

Man har även funnit skillnader i hypothalamus mellan homo- och heterosexuella män. Homosexuella mäns hypothalamus har ett mer kvinnligt funktionsmönster. (Denna studie är inte helt förlitbar dock då de flesta män led utav AIDS under undersökningen vilket kan påverkat)

En annan sak som är intressant och bevisar att genetik har rätt stor betydelse för personligheten man får är att om man får enäggstvillingar och den ena är lesbisk, är det 50% chans att den andra är det.

En DNA analys visade att av 40 undersökta homosexuella har 33 ett identisk avsnitt i änden på den långa ”armen” på sin enda X-kromosom.

(33/40 är rätt bra resultat, iaf enligt mig) Detta identiska avsnitt kallas för ”den homosexuella genen”

Edit: Skriver mer om den homosexuella genen här på förfrågan.

För det första är denna genen inte grunden till homosexualitet. Iaf inte vad jag tror. Däremot kan det vara en genetisk betingad mottaglighet för en viss sorts miljöpåverkan, än en direkt homosexuell gen.

Dessutom innehåller detta område extreeemt många gener, och de flesta i detta området gör absolut ingenting.

Handlar alltså inte om en direkt gen som leder till homosexualitet.

(4) Är det en sjukdom?

Allting bros på hur man definerar sjukdom.

Jag tror att dessa biologiska faktorer jag tagit upp spelar en stor roll, med andra ord är detta inget man kan påverka.

Men om man definerar det som en sjukdom, måste det gå och bota, vilket det inte gör (iaf inte i dagens läge).

Definerar du homosexualitet som en sjukdom är även personligheterna ledare samt ickeledare sjukdomar. Nörd eller populär? Samma sak - sjukdom.

De visar sig att de flesta extroverta människor (folk som är mer sociala då deras främe delar utav hjärnan behöver mer stimulans... helt enkelt personen som gillar att vara ute och träffa nytt folk hela tiden istället för att vara ensam och läsa en bok) har mer social respekt (== populära).

Slutord helt enkelt:

Personlig tolkning.. men om ni säger att det är en sjukdom är alla andra personlighets typer det. Så som populär / nörd.

(5) Ska homosexuella få adoptera?

Enligt mig är svaret enkelt.

Heterosexuella ska få företräde för att adoptera ett barn, och detta enbart för att jag anser att det är bäst för barnet. Nedan ska jag förklara varför.

Alla, speciellt barn, trackar ner på det annorlunda.

Barn speciellt då de alltid behöver hävda sig. Detta är mänskligt beteende. Kan man inte hävda sig via fysisk styrka börjar många använda sarkastisk, taskig humor.

Detta betyder med andra ord att barnet i fråga har två val enligt mig.

1) Barnet kommer bli mobbad. Inte för att de andra ungarna vet vad homosexualitet är, men för att det är annorlunda och de kan inte acceptera detta.

2) Barnet kommer bli mobbare själv. Han kommer behöva hävda sig själv för att inte bli mobbad och därmed mobba andra.

Detta är mänskligt beteende och har alltid pågått.

Barn har alltid mobbat och kommer alltid göra det för att hävda sig själva, spelar ingen roll vilken anledning de har. De kan mobba den tjocka ungen, den fula ungen, ungen som inte kan köpa lika dyra kläder, ungen som är dålig på fotboll.

Mänskligt beteende.

Alltså tycker jag att heterosexuella par ska få företräde för adoption för att jag tror det är bäst för barnet. Speciellt eftersom adoptiv barn oftast kommer från ett annat land och redan ÄR annorlunda. Varför försvåra deras situation?

(6) Personliga slutord

Jag skrev tråden för att förhoppningsvis kunna ändra några fördommar och framförallt, för att få folk att förstå varför man blir homosexuell.

Jag skrev i punkt 2 mer vad jag tyckte så.. egentligen är denna punkten rätt onödig

Rekommenderar att läsa #9 också.

Jag vill ta och be poliserna skicka ett PM innan de tar bort tråden. Om jag bryter emot någon regel ska jag editera tråden för att inte bryta emot reglerna.

Annars.. inga klåpord nu grabbar. :-)

Edit: Lagt dit en ny grej, är homosexualitet en sjukdom?

Homosexualitet - acceptabelt?

145 personer har röstat

80 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 80 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..