Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Trött på sveriges politik

Postat av contra89 den 31 December 2007, 01:26
14 kommentarer · 42 träffar
Nu är jag så himla trött på dagens partipolitik.
Jag trodde att när jag röstade för alliansen så skulle det betyda förändring i samhället. Men vad har förändrats? Skatten tycks vara på samma nivå, a-kasse avgiften är dyrare och lönen densamme. På nyheterna så pratas det om britney spears, musikaler och brott till vänster och höger. Sker det verkligen så lite i riksdagen, eller så pass små förändringar, att det inte visas i nyheterna?

2 år och vad har förändrats? Är höger = vänster?

Sen så har vi debatterna som tar upp dom verkligt stora frågorna som, hur ska vi minska arbetslösheten?
....?
Är det verkligen en stor fråga? Är det verkligen upp till staten att se till att folk har jobb? Spelar det verkligen någon större roll om Göran eller Mona eller Fredrik är den som bestämmer? Men nu befinner vi oss där, som vi gjort de senaste 100 åren: Hur minskar vi arbetslösheten? Alla partier förespråkar sina ideér i frågan och slutsatsen är densamma som den alltid varit. Det är knappast något revolutionerande vi hör varje valår, men ändå så blir det olika valresultat.
Jag må vara för ung för att veta exakt vad det är som har tagits upp genom åren, men arbetslösheten tycks ha varit den stora frågan varje år.

Min åsikt är den att de partierna vi har idag tycker egentligen samma sak och vi hakar upp oss på antingen detaljerna eller det som egentligen inte går att påverka.

Och hur inspirerande är det egentligen att titta på de debatter vi har idag? Efter att ha letat efter filmklipp på youtube efter svenska partiledar debatter så hittar jag bara de som sverigedemokraterna var med i.

Jag tror det säger ganska mycket om vad vi tycker om debatterna. Människor lägger upp saker på youtube för att de är intressanta. Kanske verkar det inte finnas så speciellt många som tycker att debatterna mellan de övriga partiordförandena är intressanta.

Jag är inte sverigedemokrat, men det är fan så mycket mera intressant att engagera sig i de debatterna eftersom det är en debatt som alla har något att säga om. Tror också att det är en bidragande orsak till stödet åt sverigedemokraterna, att man vill ha ett parti som vågar.

Det jag vill veta från er, folket, är skulle det inte väcka inspiration och engagemang ifall ledarna för era partier fokuserar sig på mera extrema eller radikala åsikter? Att de skulle våga mera helt enkelt.

Eller har vi blivit så uttråkade och så tillitsfulla att vi skiter i vem som vinner valen?

Eller är det kanske helt enkelt dags för ett nytt parti?
Föregående tråd
Nästa tråd

14 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 14 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..