Har en fråga som jag har funderat på ett tag, om man pratar eller sjunger så hör man sin röst, men spelar man in den och lyssnar på den så låter det väldigt annorlunda.
Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Som #5. Vår musiklärare sade att när man själv pratar så hör man rösten typ två gånger genom huvet och luften och de gör att rösten låter mörkare fast den egentligen kanske är mycket ljusare.
Beror på att rösten ut låter helt annorlunda än vad rösten låter i ditt huvud. Detta beror på att vibrationerna fortplantar sig i skallbenet, bihålorna och övriga kroppsliga saker. Det gör att du, i ditt huvud, upplever din röst större, mustigare, med rikare botten än vad du kommer att uppleva på en inspelning. Den första reaktionen brukar vara att man låter gnällig, ljus och nasal.
#18 Om du har en väldigt bra mic med brusreduktion m.m så är det den rösten andra hör. Har märkt i spel och så att man låter olika beroende på vilken mic man använder.
#25 Du som nu filosoferar så mycket har då aldrig funderar över hur du då kan höra folk som är på andra sidan väggar bara dem pratar tillräckligt högt då du själv t ex, är i ett slutet rum eller?
Blir väl så, eftersom att ljudet som går ut ur munnen böjs annorlunda och akustiken spelar in. Dina öron fångar upp direkta vibrationer från dina stämband. det är därför du hör dig själv när du håller för öronen ;)
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
När man snackar så åker ljudvågorna frammåt, man hör då inte hur det egentligen låter.
EH BARA SKOJAR!
i duschen .. ;O (14%)
hela tiden ;D (21%)
aldrig .. (0%)
falskt :/ (43%)
underbart :) (21%)
^^ alla på fragbite är ett par sångfåglar :D
#4 nej, varför skulle jag göra det ? .. jag är en sån som filosoferar på konstiga saker (:
föresten, en till fråga, dom jag pratar med hör dom den rösten jag själv hör eller hör dom den som jag hör när jag lyssnar på inspelningen .. ?
(;