Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Svenska elever lär sig arabiska i skolan

Postat av Berra_casual den 23 November 2007, 18:04
482 kommentarer · 911 träffar
Svenska elever lär sig arabiska som b-språk

Marhaba! Mak ismak? Den frasen har 15 elever på Bernadottegymnasiet lärt sig. De är först i Sverige med att läsa arabiska som B-språk.

Framme vid tavlan står Muhammed Ashur Mustafa och går igenom alfabetet. I dag lär sig eleverna de sista bokstäverna, nästa vecka börjar de skriva. Klassen nickar igenkännande.
– Mimmi, kan du läsa det här? frågar Muhammed Ashur Mustafa.
– B, säger Mimmi, och får sin lärare att le stolt.

Gruppen är den första och kanske enda i Sverige att läsa arabiska som modernt språk, eller B-språk som det tidigare hette. Med runt 250 miljoner arabisktalande i världen kommer kunskaperna att vara till stor nytta.
– Arabiska är unikt, helt annorlunda. Jag har läst spanska och tyska innan och det här är en helt annan grej. Jag vill jobba som officer, och då är det väldigt bra att kunna arabiska, säger Kenny Grip, 18.
– Det bor ju många araber här. Kul att kunna beställa en kebab på arabiska, säger Mimmi Grafström, 17.

Vad frasen betyder? ”Hej! Vad heter du?”

http://www.metro.se/se/article /2007/11/22/19/5408-45/index.x ml

Ni vill jag inte se massa skit som får tråden låst. t.ex "Åk hem era äckliga as" osv. Så som det brukar blir här dvs.

Nu tar vi det här på en sansad nivå och disskuterar det här.
Föregående tråd
Nästa tråd

482 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 482 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..