Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Ryggproblem

Postat av T0ny den 29 Augusti 2007, 22:17
16 kommentarer · 158 träffar
Tjena fragbites forum, idag hade jag tänkt dela med mig utav lite tankar ang. människor som tillbringar mycket av sin tid framför datorn.

Kan dra en liten bakrund till det hela så ni förstår vad det handlar om. Jo, en polare till mig har fått problem med ryggen. Efter ett läkarbesök konstaterade den läkaren att han problem framstod av för mycket datorsittande(vilket kanske kan stämma då denna polaren sitter extremt konstigt när han är vid datorn). Läkaren började också propagera mot dagens ungdom att de sitter för mycket vid datorn. Han gav min polare kort och gott 2 alternativ: Sitt 45 minuter åt gången vid datorn och mellan passen gå ut och gå en sväng eller, ha problem med ryggen. Det är här jag reagerar starkt och bröjar ana oro att den läkaren inte har alla får i hagen.

Alla här som sitter vid datorn max 45 minuter å gången och går ut en vända mellan varje pass räcker upp handen. Skämt och sido, men det jag försöker komma fram till är att hur många av dagens ungdommar sitter max 45 minuter vid datorn(även tv'n räknas då det är att sitta det med)?? Och hur många har ryggproblem? Inte speciellt många skulle jag tro. Polarens föräldrar som är aningen stränga föräldrar som inte låter sonen göra speciellt mkt och när han råkar göra fel får höra det rejält, svalde förståss detta med hår och hull. Med andra ord det sista året innan han fyller 18 kommer bli ganska problematisk för honom, som har för vana att tillbringa rätt mycket tid framför datorn.

En sak ni ska tänka på är också att denna killen tränar fotboll 4-5 dagar i veckan och inte har problem med fetma eller andra "skit i hälsan - sitt vid datorn" -problem.

Nu till diskutionen, har nån av er där ute ryggproblem? reflektera gärna över läkarens kompetens och kunskap. Jag personligen tror att läkaren är en sån där äldre människa som är totalt anti mot allt vad utveckling heter. Polarens ryggproblem kan kommit från fotbollen? Det kan in princip kommit från vad som helst. Kanske t.o.m. för att han sitter konstigt framför datorn. Men att detta skulle vara ett problem för mååånga av dagens ungdommar som läkaren utryckte sig, har jag svårt att tro på. Och jag ska vara ärlig, även ni inte spelar cs, wow etc är jag ganska säker på att du inte sitter vid datorn i mindre än 45 minuter åt gången. Och jag tror verkligen inte du tar pauser bara för att gå ut och gå. Jag menar, detta är ju Fragbite. Dock kan undantag finnas.

Vi säger att du spelar wow. Tar du paus i raiden för att gå ut och gå en sväng? Spelar du cs, tar du då en paus mitt i cupen bara för att du tror ryggen tar skada av att sitta framför datorn i mer än 45 minter? Jag menar inte att läkaren är helt dum i huvudet, men det där med 45 minuter är nog taget från luften. Kan nästan svära på att du måste sitta längre för att få ryggproblem. Och då snackar vi inte 2 timmar, utan ofantligt mycker längre. Dock menar läkaren på att över 45 minuter kan ge dessa problem.

Alla har vi våra vardagliga problem så om nån inte bryr sig avråder jag er från att svara då kommentarer som bryter mot reglerna kommer att varnas ganska omgående. Trådens ämne är som sagt var "Hälsan framför datorn"

Som sagt var, låt oss starta diskutionen. Har vi tur har vi en rygg speciallist här på fragbite som kommenterar.

/mvh

Har du haft problem med ryggen pga. för mkt tid sittande (dator, tv etc)

65 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

16 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar