Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Komplett.se (USCH, ett varningens inlägg

Postat av mojkan1 den 19 Juli 2007, 22:48
36 kommentarer · 391 träffar
Hej goa gubbar o damer
Tänkte berätta en historia om komplett.se, som säljer datorer. Jag är aningen besviken på dem och vill presentera lite fakta för er som tål att ha i åtanke innan man köper sin nästa bästa vän (dator) därifrån:

Först vill jag nämna att jag redan innan nedan inlägg, tröttnat rejält på komplett.se och deras urusla support (trots att de utlovar 3 års telefonsupport). Jag har försökt få hjälp med mitt moderkort, detta klurade inte 3!!! av deras tekniskasupport av. Trots deras garanti om 3 års telefonsupport, så gav de upp och hänvisade mig till ASUS hemsida och deras användar forum.

Jag har köpt min dator på avbetalning. Avbetalningen är på 3 år, men jag ska betala av den på 3-4 månader. På "mitt konto" på deras hemsida, kan jag följa mina avbetalningar, där står NÄR nästa betalning ska vara dem till handa och exakt hur mycket jag ska betala. De presenterar även ett OCR-nummer att använda vid inbetalningar.

Den 11/6-07 gjorde jag min första avbetalning på 6000 kronor. Nästa avbetalning förföll 11/7-07. Den 26/6 betalade jag alla mina räkningar och betalade då också räkningen (som förföll 11/7). Jag var nöjd tills i förrgår då jag fick ett brev från komplett.se som löd. "Inkassovarsel". Jisses tänkte jag, har betalningen inte gått igenom. Jag ringde till dem och fick prata med en kille, L. L berättade för mig att min betalning visst kommit in men då jag betalade den INNAN de hunnit skriva ut fakturan så räknades det som en frivillig betalning. Han uppmanade mig till att betala samma belopp igen, dvs det som förföll 11/7.

TILLRÅGA PÅ ALLT, de kräver mig på 50 kronor i påminnelseavgift!!! Jag frågade L om han hörde vad han själv sa, att detta är ju orimligt och relativt oflexibelt. L beklagade sig och menade på att detta är företags policy. Jag höll masken och bad om någon annan jag kunde prata med, någon som har kunskaper i etik & moral, men han hänvisade mig till deras ekonomiavdelning, ekonomi@komplett.se. Jag skulle gärna vilja ha ett telefonnummer till dem, eller har de inga telefoner på ekonomiavdelningen? L, svarade att "NÄ" det har dom faktiskt inte. Jag upplyste då L om att året är 2007.

Nedan följer mitt mail till komplett.se:
–––– 0;–––– 0;–––– 0;–––– 0;–––– 0;–––– 0;–––– 0;–––– 0;––
Hej

Kundnummer är 318357
Följande brev gäller fakturan som skulle betalas 070711 om ca 705 kronor.

Jag skulle betala min första faktura för den dator jag beställt genom komplett.se, den 11 juni -07. Då jag har planerat att betala av datorn tidigare än inom 3 år så satte jag in 6000 kronor som ni hade 070611. På min kontoöversikt syns betalning som två st avbetalningar 5045.11 kr respektive 954.89 kr.

Då jag i vanlig ordning vill ha koll på min ekonomi och gärna betalar mina räkningar, alla på en gång i slutet av månaden då jag har fått min lön, och visste att min nästa avbetalning låg på 705 kronor och skulle vara betald 070711, så valde jag att betala den summan redan 070626. Idag, 070717 fick jag ett brev från er där det står "Inkassovarsel", i fetstilt. Jag blir chockad och börjar slita i datorn för att logga in på Internetbanken. Jag undrade om min betalning inte kommit Er tillhanda. Jag ser då till min förvåning att räkningen är betald.

Skönt tänkte jag, och ringde till er. Jag fick prata med "L" som gott kunde se att jag betalat pengarna 070626. Dock, säger han vilket är anledningen till att jag skickar detta brev till Er, att jag måste betala en gång till. Anledningen är att ni skrev ut aktuell faktura EFTER det att jag betalat räkningen. Ni har en funktion på Er hemsida där man kan se en kontoöversikt, där man kan se exakt hur mycket pengar som ska betalas och vilket datum de ska betalas. Där står också OCR-nummer att använda vid betalning.

I min värld har jag betalat räkningen med förfallodatum 070711, bara det att jag valde att betala räkningen 070626 tillsammans med alla mina andra räkningar. Jag har dessutom, som det står i "INKASSOVARSEL" som jag mottog idag, fått en PÅMINNELSEAVGIFT på 50 kronor.

Kontentan av att jag är noga med räkningar och ekonomi blir alltså att jag ska bli tvingad att betala två avbetalningar under en månad, SAMT en påminnelseavgift på 50 kronor? Jag känner mig lite lurad.

Min önskan är, som Ni säkert förstår att den betalning jag gjorde 070626 ska vara för fakturan med förfallodatum 070711. Min önskan är också att jag inte ska behöva betala 50 kronor i påminnelseavgift för något som jag menar att jag uppenbarligen inte behövde påminnas om.

"L" menade på att ni på ekonomiavdelningen inte har telefoner, vilket jag har rätt så svårt att förstå, men jag önskar ändå bli uppringd utav någon från ekonomiavdelningen. Förhoppningsvis så fort som möjligt då jag enligt "L" bara har 8 dagar på mig att betala räkningen för att slippa inkassokrav.

Hälsningar,

Henrik
–––– 0;–––– 0;–––– 0;–––– 0;–––– 0;–––– 0;–––– 0;–––– 0;––-

Här kommer ekonomiavdelningens svar på mitt mail:

Hej!
Vårat system är uppbyggd på att fakturor görs 14 dagar innan förfallodatum. Om en betalning görs
innan en faktura skapats så registreras denna inbetalning som en avbetalning på lånet och inte
en betalning på nästkommande faktura. I ditt fall är det så att den inbetalning som du gjorde
den 26/6 registrerades som en avbetalning på lånet, därav påminnelsen.
I våra avtal som finns vid avbetalning står det att man varje månad skall göra en inbetalning
samt att inbetalning utöver fakturan registreras som en avbetalning på lånet.
Vi ber dig därför att snarast betala den fakturan.

Mvh
Ekonomiavdelningen

Mitt svar på det var allt annat än vackert, men det får ni inte se
Bilda er en egen uppfattning, jag har redan bildat mig min...
Föregående tråd
Nästa tråd

36 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 36 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..