Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

fördomar i film:/

Postat av Ironboss den 18 Juni 2007, 10:28
14 kommentarer · 152 träffar
hej du, jag har börjat fundera på allt som visas i filmer osv om fördomar, hat osv och börjat inse hur lätt iaf jag och säkert många andra blir påverkade av det som visas.
förr i tiden och också nu så har ju den gode hjälten en vit hatt eller dylikt och den "onde" har en svart hatt, svart symboliserar ondska, motsatta till välvilja, då börjar man ju koppla lite att "svart" eller mörkt är inte bra.

Star Wars: "join the dark side" det vet vi väl alla att the dark side SKA man inte vara del av, the dark side är ju nästan som Afrika, svart... hoppas ni fattar poängen, kopplingen sätter sig undermedvetet eller man tänker inte direkt på det. Jag såg på Hostel 1 igår och det fick mig att känna att rättsväsendet i vissa delar av fattiga länder nog kan vara så dåligt ställt och det avskrämmer mig lite även fast det inte "borde" det.

+tänk om Hitler under sin tid hade lyckats med sina planer osv, undrar vilken effekt det hade haft på filmer/media, skurken hade säkerligen alltid målats upp som en neger eller jude, allt för propagandasyfte.
jag vet att filmer inte lär en mkt om hur det egentligen är här i världen men jag är säker på att en films innehåll påverkar en mer än man vill tro.

vad tror ni?

14 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 14 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..