Bredband, hur är det egentligeN ?
Hej Fragbite.
Jag har länge funderat på hur det egentligen ligger till med bredbandshastighet. När jag hade 0,25 mbit från telia tankade jag i max 25/30kb/S men om man har 0,25mbit borde det vara 250 kb/s, eller?
LIkadant när jag fick 8mbit, då gick det i 800kb/s max. Borde inte de vara 8000kb/s ?
Nog alltid för att det skulle vara nog för allla med 8mbit då för vem behöver ladda i högre hastigheter?
Men hur menar internetleverantörerna då? Vad får du ut av ett 100mbit i så fall och varför döper de inte de olika internethastigheterna efter hur mycket du får?
Personligen tycker jag dettta nu bara är förvirrande. Hoppas någon kan förklara.
Sverige är som gjort för att gå under.
ge fan i att göra mer trådar och massa jävla status skit på facebook
Svenska rättssystemet och straffen är åt helvete. Man borde plocka lite från USA. Men dock inte ALLT då deras nästan är åt helvete åt andra hållet.
Nu kan ja inte våldta små flickor och sen lägga upp torrents på piratebay...
De räcker med 100k/år ja betalar till staten...
Men, tänk så här. Även om det är sjukt hemskt för en flicka att bli våldtagen, så förlorar varken hon eller anhöriga några några pengar på det. Hon kommer förmodligen få men för livet, men inga pengaförluster (om hon inte blir rånad eller liknande också, men det är en annan diskussion).
Vid domen mot TPB å andra sidan, ansåg hovrätten att filmbolagen eller vad det nu var hade förlorat 46 miljoner på det, och får det därmed i kompensation.
Det är en markant skillnad. Det ser skumt när man sätter domarna mot varandra så här, men om man tänker efter så är det ändå ganska så logiskt.
Vad beträffar om domen är riktig eller inte är också en annan femma, och jag håller med dig om att fängelsestraffet för en våldtäkt är i underkant.
Hur du än vrider och vänder på det så kommer inte 10 miljoner skrubba bort dessa men den där stackars gruppvåldtagna flickan ådrog sig och inte kommer gubben få tillbaka sin fru för att han får 10 miljoner.
Dock har #0 rätt i att fängelsestraffen är alldeles för låga.
Om någon våldtar dig så ska du väl få våldta en likvärdig människa?
Ganska logiskt IMO.
Och ja jag håller med, skadeståndet är logiskt. Men fängelsestraffet är åt helvete.
Otroligt bra logik du har. Då ska alltså den likvärdiga människan våldta en annan likvärdig människa och den likvärdiga människan ska våldta en annan likvärdig människa och den likvärdiga människan ska våldta en annan likvärdig människa.
Hur länge ska jag hålla på? Jävla trattfan.
Det är είρων εία eironeía-teori och går tillbaka långt tillbaka i tiden. Faktiskt inte så konstigt om man läser på det lite mer, lär mer om det här: http://bit.ly/7nLNK4
OnT: Mjoo lite rätt har du väl men att dom får 46 miljoner är väl att dom räknat ihop allt som laddats upp i skyldighetspengar? rätta mig om jag har fel.
Tex om jag skulle bli tagen så skulle dom räknat ihop allt på min hdd och sedan givit mig en skuld på det.
2 år skulle kännas som ganska mycket bara för att man slog/knuffade en aggressiv pensionär som är och viftar med armarna i ansiktet på en. Det var ju inte direkt uppsåtligt.
#0 Om Sverige BEHÖVDE strängare straff för att skapa ett bättre samhälle så hade vi nog infört det. Känns ibland som att Sverige lika gärna skulle kunna vara Somalia när man läser en del kommentarer.
Även pedofiler och våldtäktsmän förtjänar extra chanser.
Anledningen till att skaparna av The Pirate Bay blir dömde beror framförallt på att de har tjänat miljoner på tjänsten. De har alltså med uppsåt begått en brottslig handling för att i sin tur tjäna pengar på andra människors arbete. Det handlar inte särskilt mycket om att de sprider filer för då hade ju även sidor som Torrentbytes blivit åtalade. Det handlar om att The Pirate Bay har utnyttjat det och tjänat pengar på det.
Det är ju även väldigt dumt att sitta och argumentera om att skadeståndet är för högt. Det går alltid att argumentera om att ett brott är värre än ett annat men i det här fallet så handlar ju skadeståndet om hur mycket företagen och åtalaren känner att hans klienter har förlorat pga The Pirate Bay. Det betyder inte att de faktiskt HAR förlorat den summan, det kan både vara mer eller mindre men det är vad domstolen har kommit fram till att vara rimligt.
Ponera ett scenario där du har en jätte bra affärsidé som du har patent på. Sedan gör någon ett patentintrång och kopierar din idé. Samtidigt tjänar de miljoner på det; har du inte rätt att kräva ett skadestånd mot den här personen då som tjänar pengar på DIN idé?
#32 Nej det skulle dom inte. Det finns mängder av forskning som visar på att det rationella tänkandet faktiskt inte stämmer. Precis som att vapen eller dödsstraff i USA inte heller minskar brott.
JFYI
Man har dessutom bestämt att människor som har för högt IQ ska begravas med tvångströja eller genomföra traditionell kremering. Detta beror på att mänskligheten alltid ska ligga steget före. Snacka om paranoida.
Längre fängelese åt alla jävlar!
Men Anna Lindhs mördare och Malexandermördarna förmodas sitta längre än 25 år.
En person som redan HAR suttit över 25 år är Leif Axmyr som suttit i över 28 år fängelse i sträck. Du kan läsa mer om honom här http://sv.wikipedia.org/wiki/L eif_Axmyr
En annan person som har fått sitt straff tidsbestämt till över 25 år (Straffet är bestämt till 43 års fängelse) är Karolina Johnson. Hon sitter i ett svenskt fängelse dömd för ett brott utomlands.
http://www.aftonbladet.se/nyhe ter/article103247.ab
Så, ge mig min tia.
Sen är mord lägst 10 års fängelse. Dråp är lägst 6 års fängelse. Därmed är det bekräftad bullshit att du jämför straffet för att ta livet av någon med straffet för att ta livet av en varg. Vållande till annans död är en annan sak, men ska man kommentera sådana fall gör man bäst i att vara väldigt insatt, annars framstår man som pöbel.
Kastrering
Livstrid, på riktigt.
Man ska ha livstid på riktigt man ska plågas typ 2 gånger veckan!
Man ska dö i Fängelset om man har dödat nån annan människa.
Skjuta de dirren när de rymmer.
Är det din ursäkt för din kommentar som inte stämmer någonstans? Förstod den inte iaf.
Mörda en i USA kan du få 20 utan tvekan sen blir du våldtagen själv under de 20 åren.
Straffen är bra som de är.
#70 Mord är ju MINST 10 år. Däremot vore det taskigt att ha minst 10 år på dråp.
Blir jag någon gång anmäld för fildelning så tänker jag gå ut och våldta en 13årig tjej direkt. Thats a promise.
Dom fick 1 år men vet inta varför men 46 miljoner i skadestånd är ju bara för att dom hjälpt till att dela upphovsrättat material mm. och det är ett allvaligt brott när man hjälper till med att komma undan och använder programm som inte ska gå att använda utan att betala osv...
Piratebay "hadde" ju filer för flera miljoner om inte miljader kronor så tror fasiken att domstolen dömmer dom till 1 år och 46 miljoner i skadestånd.
som går till blandannat musik branchen.
Semester snackar du? Vissa folk kan få permissioner ja, men då har man alltid vakter med sig. så du kan ju inte direkt dra ut och supa osv om det är det du tror.
Varför förstöra en 13årig tjejs liv och dessutom bli dömd för våldtäkt mot barn? Ditt liv är inte direkt förstört för att du blir anmäld för fildelning. Jag blev anmäld för skadegörelse men kom undan utan någon påföljd.
Titta bara på andra sidan Atlanten, hur är det i USA?
Kommer vara mer gisslandraman, mycket mer skottlossningar vid rån osv.
Ni ser ju i USA hur våldsamt rånen och allt är där, för man vägrar åka in i 40+ år..
Tycker ändå att polisen i Sverige är ganska smarta, sätter dit nästan alltid rånare och våldtäktsmän pga DNA och telefonavlyssning, men med baxare så är det svårare eftersom man inte använder telefoner + det är nattetid man kör och man lämnar inte lika lätt DNA eftersom det enda man inte använder lika mycket redskap i bax som i rån t.e.x.
Sen att fängelsestraffen i dessa fall är hyvsat lika är bara otur. Allt inom juridik handlar om omständigheter!
#33 så du menar att när du dumpar din flickvän och hon blir förbannad och anmäler dig för våldtäkt för att vara jävlig så ska du dö på kuppen ? :)
Jag förstår ju delvis varför 46 miljoner på piratebay då dom gjort sig skyldiga till. men att dom bara får 1 års fängelse? är lite löjligt för dom har begått grov orginiserad rörelse, vilket i andra fall blir grymt mycket längre straff.
Och håller med höj alla andra straff bla våldtäckt är ju bara löjligt....
Sen kan man ju tycka såhär igentligen oxå, Då igentligen får ju fan ta mig alla filmbolag musik bolag sony osv, skylla sig själva, då dom inte kan skapa ett program som spotify där man tankar hem, med vettigt pris, pga dom bråkar om vem som ska ha storkorvan och alla vill ha 100% rättigheterna.
Plus dom har inget bra säkerthetsystem på filmer/musik hade dom haft ett system där det krävs att du autenthisierar ditt program över internet en gång(precis som när du spelar multiplayer i spel dvs en key)
Hade dom sluppit detta, så det är som ställa din cykel olåst mitt i stan, så igentligen borde ju inte piratebay få detta straffet i mina ögon, utan dom som bråkar om vem som ska tjäna mest pengar(dom stora företagen)
Lite småkul som vanligt letar dom fel på andra ist för skärpa sig själva ist.
Själv håller jag med piratebay gör fel det dom gör, men samtidigt får fan sony universal stuidos m.m skylla sig själva oxå.
Nä i generellt sätt är det inte bara fel på sveriges rättsystem utan världens rättsystem.
Då man sätter krav på man måste ha säkerhet alarm på fastigheter ifall det görs inbrott brand utgångar x på nattklubbar/resturanger m.m Men tanka en fil för den är så lätt åtkomlig och inte har något säkerhetsystem då är det okej? ja menar come on inte lite fel genomtänkt?
Precis problemet ligger ju igentligen på idioterna inte har ett jävla säkerhetsystem så dom ska leta syndabockar för dom inte kan lägga lite pengar på ett system som detta?
Ok, så med ditt resonemang tycker du det är ok att snatta i affärer, sno böcker på biblioteket eller vårdare som snor pengar från sina senildementa vårdtagare (som har en förmåga att lägga pengar här och var) för att det är så lätt?
Det handlar ju bara om moral, är ju knappast någon som råkar ladda ned eller sno en snickers. Begår man ett brott medvetet ska man självklart straffas, oavsett hur lätt det var att begå det
n1! ...
Precis tror nog inte jag behöver säga mycket mer till dig för du förstår dig verkligen inte på dig argumentet, jag sa inte det är rätt att det är så, jag säger bara det är så det ligger till med allt annat och så vår värld fungerar.
Varför ska det inte vara så i musik/film industrin med då för?
Om Bill Gates begår ett brott så måste siffran vara jävligt hög för att det ska svida i hans plånbok. Om du bara äger 1000 kr så svider det att förlora 600 kronor.