Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Lärare beslagta mobil

Postat av elkbrew den 24 April 2007, 16:59
62 kommentarer · 394 träffar
Tja!

Idag i skolan så fick jag min mobil beslagtagen av på rasten av en dum lärare på grund av att jag satte på ett pipljud (ni vet tinnitus ljudet). Hon tog min mobil och sa att mor min var tvungen att hämta den.

Min fråga: har läraren rätt att beslagta min mobil tills min morsa kommer och hämtar den?

Har läst bland annat på skolverkets hemsida:

"Skolans befogenheter att beslagta föremål
Det finns inte någon bestämmelse i författning som ger en skola uttrycklig rätt att omhänderta elevers egendom av ordnings- och säkerhetsskäl. Ett undantag från detta är lagen om förbud mot knivar och andra farliga föremål. I dessa fall är det polisen som beslagtar föremålet. JO har i ett beslut den 16 maj 2001; dnr 2415-1999 uttalat sig i frågan om en skola kan ha rätt att omhänderta föremål som tillhör en elev. Enligt JO:s bedömning kan det inte vara ovanligt att det i skolan uppkommer situationer där det blir nödvändigt för personalen att ingripa mot en elev för att den innehar ett föremål som antingen stör undervisningen eller utgör en fara för säkerheten. Med stöd av brottsbalkens nödregel kan föremål omhändertas för att avvärja omedelbar fara. När det gäller andra typer av föremål och situationer är rättsläget oklart eftersom författningsstöd saknas. "

Diskutera gärna.

Med vänliga hälsningar / En elev på en friskola i Stockholm.

Har lärare rätt att beslagta mobil?

143 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

62 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 62 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..