Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Ur en åskådares vinkel

Postat av Lakristomten den 14 Juni 2004, 12:18
25 kommentarer · 188 träffar
IO-crew/PEAK: Det var en jäkligt bra genomfärd turnering och allt flöt på perfekt.

- Ur en åskådares vinkel -

Jag kan tyvär inte instämma. Jag var en åskådare som kom dit för att titta på ett par matcher, följa upp en klan samt träffa trevligt folk. Jag ska berätta vad jag fick för intryck stegvis.

Hehe!

< br>Nå, efter lite tumult så hittade jag till Inferno-Online(IO). Första intrycket fick jag redan innan jag kom innanför innedörrarna "say:" Lukten, herregud(OMG)!
Två steg senare kom hettan. Klart man undrar vart luftkonditionering fanns någonstans. Fick höra att det var ur funktion. Då börjar man fundera lite. Först och främst vet nog alla hur det är att spela dataspel inomhus på sommaren, riktigt knäckande utan en fläkt. Speciellt när rumstemperaturen är höjt femton grader extra ut över dom normalt tjugo grader. Förstår inte varför IO-crew tog initiativ och fixa fram ett par fläktar så det kunde bli lite cirkulation och dämpa hettan.
IO-crew orkade bara öppna bakdörren.
Folk var sura över värmen. Jag kan hålla med dom, för jag vet hur det känns att vara en BillyPizza i en mikrovågsung. Så ta med ett par shorts nästa gång ni ska till IO och glöm inte att ta med den nyaste gnu-kepsen med inbyggd fläkt som bredvid SK-glove(motverkar svett)som ni hittar på gnu shoppen.

Instickare! Glöm inte anteckna i era dagböcker.

Nu var det så att jag skulle möta ett par grabbar utanför IO dock fanns ingen mottagning på mobilerna inne på IO. Så istället försökte man lokalisera dom, vilket var i princip menningslöst.

Dags att gå vidare...

...Matchern a var fullt igång när jag klev in, då tog man tiden att ställa sig och titta lite på en av dom stora plasma tv apparaterna. Ett Bra sätt att visa matcherna på. Har bara ett par anmärkningar. Om ni varit på IO eller inte, så kan jag säga till er som ej varit där att det är en väldigt öppen lokal med 200 datorer samt ett par privata rum(Orkar inte titta upp vilka rum som är till för vem eller vilka eller vad). Ett av rummen fanns det en plasma tv i samt ett par arkad maskiner. Dom hade placerat plasma skärmarna helt fel. Svårt att ens hitta en plats så man kunde sätta sig eller stå någonstans, så man inte blockerade vägen för förbi passerande folk. Fanns ju ett enda rum där man inte störde trafiken.

Lät så inbjudande på deras hemsida, att kommma förbi och titta på hltv på plasma skärmar och träffa trevligt folk som delar samma intresse som en själv.

Gång på gång börjar jag undra hur lång tid dom har haft på sig att förbered och arrangera detta kval. För jag märkte redan för ett månad att det fanns mycket reklam runt om kring detta kval som skulle vara på IO.

Detta är ur mitt perspektiv kom ihåg det :)
Måste påpeka till er, att inte ens börja kommentera om att jag skulle ta och försöka arrangera ett liknande kval själv, för jag har varken kontakter eller resurser för att genomföra det och om jag hade så hade jag gladligen annordna ett bättre kval.

Hur skulle dom kunnat gjort detta bättre?

Jo! Först av främst så hade jag nog passat på att rensa dom rum som fanns på IO. Där inne hade jag klämt in dom maffiga plasma tv apparaterna och sedan dragit in stolar och inte nog med det, jag hade dragit in en fläkt om det så kallade luftkonditioneringen hade strejkat ;)

Låt oss gå vidare...

Första matcherna var avklarade vid detta lag och man kunde gå och hälsa på ett par internethjältar/lan-biffarna :] Alltid lika trevligt att träffa folk i det verkliga livet istället för att byta text meddelande via t ex irc, chatprogram eller dylikt ;}~

Nå, var var jag?..

..Ah, just det!

Nu blev jag allt lite paff, första felsteget i kvalet i sig. Dom som förlorade fick en väldigt lång paus, då menar jag inte 1 eller 2 timmar, utan hela 3.5 timme. Redigt med dötid, dock fyllde jag upp den med ett maratonlopp med en vän genom stocholm för att äta den äckligaste kebaben i Sveriges historia. Låt oss inte gå in på det, istället låt oss fortsätta.

Kom tillbaka och fick se att klockan rör sig i sommartid så vi hade yttligare lite över en timme kvar att döda. Vi parkerade oss utanför en pub vid IO och vilade våra ögon på våra svenska flickor som svansade förbi, vilket jag absolut inte hade nåt emot.

Nå! Nu måste tiden vara inne för match2. Så vi gick in till grillen(IO) och fick se att många utav svettbävrarna(alla utom dom som skulle spela i turneringen samt alla som gjorde en uppföljning av kvalet fick vara inloggade.) Det har dom sitt data-system att tacka. Att man kan ta ut sina timmar när man vill och fortfarande ha kvar dom timmar som man betalat för om man väljer att komma tillbaka någon annan gång. Det lilla som jag fick syn på deras system var relativt klockrent, det ska dom ha ett stort plus för. Bra jobbat!

Nå, nu var det dags för match2 för dom som ligger i loserbracket, dvs dom som hade förlorat en match. Jag valde att följa upp dot.spot(deltog med mixlag).

Nu fick jag veta att bara en man per lag utöver dom deltagande spelarna(IO-crew) får stå bakom, som coach, tränare eller supporter.

Medans grabbarna riggade upp sina saker så kommer en kille och påpekar detta, nu är det så att dilemmat är att vi var två stycken som var vän med grabbarna. Så jag valde att sitta kvar. Matchen hade ej startat en, så kom en annan kille från IO-crew och sa först att bara en får stå bakom och titta. Så berättade att jag var en fd medlem och jag hade kommit hit bl a för att kolla in grabbarna när dom spelade. Denna kille beslöt att jag fick sitta kvar, det tackade jag för.
Precis efter matchstart så kommer den första IO-crew killen fram och är lite små sur över att inte jag lämnat. Påpekar på "DIRREN" att dett är emot deras egna regler och att jag kan få laget diskatt, blir inte bättre av att han höjer rösten när jag förklarade varför jag satt kvar. Klart man inte ska strida mot reglerna, så jag reste mig upp och drog IO-crew killen åt sidan och prata med låg ton om jag fick ställa ett par frågor. Jo, det fick jag. Jag frågade hur det kommer sig att det hände att andra klaner hade två eller fler bakom sig, enligt han så var det åskådare som gång på gång gick och ställde sig för att titta på matcherna och enligt deras egna satta regler så får det bara vara max en person bakom dom deltagande. Jag orkade inte kefta emot. Märkte att det var väldigt osmart av mig själv att inte välja en bättre plats än just mitt i smeten då jag skulle ställa dom frågorna(- Man lär sig av sina misstag, eller?) Så jag gled bort mot plasma tv apparaterna för att se om jag kunde få en glimt av matchen. Av min förvåning så fanns alla matcher utom just denna på en varsin plasma skärm. En match fanns t om på två stycken plasma tv apparater och en plasma tv apparat visade inte ens en match.

Gled över till disken där IO-main-crew stog och stampade i grillen som ett par eländiga svettbävrar. Som stog och dirigerade ut sina heliga korg gossar. I alla fall så frågade jag hur det kommer sig att inte just den matchen jag ville se fanns på någon utav skärmarna. Då fick man en fingervisning att HLTV.NU-crew som sköter detta finns i ett hörn. Så jag tog mig själv över till HLTV.NU-crew och ställde frågan varför ej matchen visades på någon utav plasma tv apparaterna.
Dom sa bara att dom skapar klientera till matcherna, inget mer med det. Lite förbryllad var man nog att kommunikationen mellan IO-crew och HLTV.NU-crew var? Nå, jag tog mig över till IO-main-crew disken igen och undrade vart killen som sköter detta befinner sig någonstans. Killen höjer sin röst och på ett grinigt sätt så vräker han ut sig och säger:

- Han kanske befinner sig på toaletten, gå bort dit och vänta så dyker han nog upp.

Mer än nåt annat kunde jag inte göra, så jag knallar iväg medans minutrerna i matchen tickar vidare. Med en glad överraskning så kom en HLTV.NU-crew kille som verkade ha kontroll på läget. La handen på axeln och frågade hur det kommer sig, hur det kommer sig att matchen inte finns på en maffig plasma tv. Då säger han att dom hostar bara matcherna men plasma skärmarna sköter IO-main-crew. Han frågade mig om jag ville sitta och titta på matchen på hans dataskärm, jag bugade och tog emot gåvan :) Med ett par rundor missade så satt jag som ett offer och tittade på hur laget blev slaktat^^

Jag tackade ännu en gång HLTV.NU-crew för att jag fick se matchen och gick min väg.

Hur skulle dom kunna göra detta till ett bättre kval för åskådarna?

Istället för att kicka bort dom andra hundra personer som satt och spelade fritt i början av lanet för att dom störde deltagarna i kvalet. Så kunde dom satt upp en skylt där det står regler som man måste följa som åskådare eller som fri-spelare(dom som inte deltog i kvalet). Skylten bör vara synlig och varit placerad i ingången så alla ser den och blir uppmanad av att läsa skylten.
IO-Hemsida är ett bra val, samt dom andra nyhets sidorna kunde bistå med lite hjälp att få ut lite pr angående
reglerna samtidigt då dom gjorde reklam för kvalet.

Vilka regler skulle skulle då finnas?

1. Allt som stör dom spelande så som hög ljudnivå och snabba rörelser skulle ge direkt utvisning från IO. Behöver nog inte gå in djupare. Även sätta upp bandroller kring 5 valda datorer där spelarna har nog rum samt någon från IO-crew som står rygg mot rygg med spelarna så han kan hålla koll på om det är någon som försöker bryta mot dessa regler, därmed avlägsnas från platsen på direkten.

I mån med detta så får folk stå bakom och titta och få en översikt över alla fem datorer. Istället för att kolla på plasma tvn som bara kan visa en enskild spelare av alla 10 deltagande i den pågående match.

2. Det finns inga mer regler eller finns det? :)

IO-crew borde även ha skapat ett a4 papper till alla lagen med lagets namn på. Så att lagen i sig kunde ta med sig detta a4 papper och sätta upp på väggen kring dom fem datorer där spelarna befann sig på. Så man kunde hitta den klanen man ville se spela. I liknande form som dom gav dom olika som gjorde en uppföljning av kvalet så som FRAGBITE, CS.NU, och HLTV.NU etc.

Utöver allt detta så träffade jag ett mängd trevliga männsikor som jag har att tacka för. Inte nog med det, så tog jag svettbävern arbee i handen och små log lite, han var lite söt det måste jag medge. =)

Efter tagit första steget utanför Inferno-Online så kunde jag dra en lättande suck, var väldigt besviken.

- Detta är från mitt perspektiv ur lördagen från klockan 13.00 till klockan 20.00 på Inferno-Online i stockholm.

- Har inte läst vic's forum tråd angående ändringen i spelschemat.

- Uppdaterar kanske om man får någon intressant respons.
Föregående tråd

25 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 25 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..