1
"Bugg" i svenska språket
Postat av Geds den 14 Mars 2007, 05:54
60 kommentarer · 1 043 träffar
Bugg är väl inte rätt ord kanske men kommer inte på nåt annat :S
Säger man "Det var 5 pers på festen igår" så låter det som att jag är säkrare på att det var 5 personer på festen än om jag säger:
"Det var säkert 5 pers på festen". Så när säger att det säkert var 5 pers, Så låter det mindre säkert än om jag inte säger att det säkert var det!
Berättar någon för mig i typ en minut att någon dött och jag svarar:
"Det var tråkigt att höra" så menar jag ju att det var tråkigt att han hade dött. Inte att höra på honom säga det.
Skulle jag svarat "Det var tråkigt att lyssna på" så skulle den som sagt att nån hade dött bli ganska sur - Ändå fast det är nääästan samma sak (A)
Om man föredrar nåt, har man "Föredragit" eller "Föredratt" nåt.
Om jag har haft ett föredrag så passar väl ordet Föredragit?!
Mjaoo.. har ni några "Buggar" i svenskan att dela med er?
Säger man "Det var 5 pers på festen igår" så låter det som att jag är säkrare på att det var 5 personer på festen än om jag säger:
"Det var säkert 5 pers på festen". Så när säger att det säkert var 5 pers, Så låter det mindre säkert än om jag inte säger att det säkert var det!
Berättar någon för mig i typ en minut att någon dött och jag svarar:
"Det var tråkigt att höra" så menar jag ju att det var tråkigt att han hade dött. Inte att höra på honom säga det.
Skulle jag svarat "Det var tråkigt att lyssna på" så skulle den som sagt att nån hade dött bli ganska sur - Ändå fast det är nääästan samma sak (A)
Om man föredrar nåt, har man "Föredragit" eller "Föredratt" nåt.
Om jag har haft ett föredrag så passar väl ordet Föredragit?!
Mjaoo.. har ni några "Buggar" i svenskan att dela med er?