1
Matte kluring
Postat av Kox! den 28 Februari 2007, 20:58
18 kommentarer · 968 träffar
Har suttit och räknat och räknat och räknat på ett tal men får inte ut ett samband och förstår inte riktigt hur jag ska räkna ut den, därför ber jag om er hjälp ! :)
Förövrigt är det Matte A vi snackar om
Talet:
En lantbrukare ska använda 180 meter stängsel för att göra en rektangulär inhägnad mot ett vattendrag (där behövs inget stängsel). Hur stor kan arean hos denna inhängnad göras?
Tipset jag fått är att kalla en sida x och arean y. Bestäm y som en funktion av x och lös problemet grafiskt.
Tacksam för hjälp sitter och repeterar inför ett prov jag har fredag.
tack #6 #9 :)
Här kommer en ny matte kluring denna gång handlar det om Matte B.
pelle står på en klippa invid en sjö, och kastar en sten över sjön efter t sekunder är stenens höjd över vattenytan h(t ) meter där h(t ) = 8.5+9.8t-4.9t^2
a) När befinner sig stenen 10 meter över vattenytan?
b) Bestäm stenens högsta höjd över vattenytan
tacksam för hjälp :)
Förövrigt är det Matte A vi snackar om
Talet:
En lantbrukare ska använda 180 meter stängsel för att göra en rektangulär inhägnad mot ett vattendrag (där behövs inget stängsel). Hur stor kan arean hos denna inhängnad göras?
Tipset jag fått är att kalla en sida x och arean y. Bestäm y som en funktion av x och lös problemet grafiskt.
Tacksam för hjälp sitter och repeterar inför ett prov jag har fredag.
tack #6 #9 :)
Här kommer en ny matte kluring denna gång handlar det om Matte B.
pelle står på en klippa invid en sjö, och kastar en sten över sjön efter t sekunder är stenens höjd över vattenytan h(t ) meter där h(t ) = 8.5+9.8t-4.9t^2
a) När befinner sig stenen 10 meter över vattenytan?
b) Bestäm stenens högsta höjd över vattenytan
tacksam för hjälp :)