Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Läsvärt - Tänkvärt

Postat av Badboyrune^ den 6 Juni 2004, 23:38
47 kommentarer · 165 träffar
Sammanfattningar och Personliga åsikter
Efter att ha suttit större delen av dagen med att läsa rad upp och rad ner från ett 36 sidor långt häfte om I-länder och U-länder var det svårt att på slutet hålla sig till häftet istället för sina egna funderingar. När man sitter och läser sådana allvarliga saker börjar man ju undra hur i helsinki något sånt här bara kan hända. Hur det kan komma sig att så fruktansvärt stora delar av råvaror och varor går nästan direkt till de rikaste utan att äns slänga en blick efter dom fattigare.
Efter flera timmars läsning började jag komma in på en teori som tog min koncentration från häftet jag läste allt mer ju mer jag försökte fokusera på häftet. Hela den här teorin bygger på att större delen av grunden till den nuvarande världens klyftor mellan rika och fattiga är Egoism.

Egoismen är något som finns överallt, men som alldeles för få verkar tänka på att den verkligen existerar och i vilken kolossal omfattning den gör det. Och framför allt vilka otroliga katastrofer den ställer till med varje dag och har gjort i stort sätt så länge det har gått en människa på jorden. Det är egoismen som har skapat en av vår världs ondaste sakliga ting, pengarna. Pengar är precis som ringen i Sagan om ringen, folk gör vad som hälst för pengar, inget är viktigare än pengar och den som har pengar har makt.
Makt, pengar och egoism passar varrandra som handen i hansken. Makt skaffar man sig enklast med pengar, pengar kommer enklats av egoism och egoism framkallar både ett sjukligt begär av pengar och makt.

Var finns då all egoism? I så gott som alla u-länderna finns det en elit, en handfull människor som styr både ekonomin och politiken. Det är dom som gör det möjligt för egoismen att sprida sig, gör det möjligt för utländska bönder att använda verklighetens ringar för att köpa upp marken från dom fattiga och odla varor som ingen i dom fattiga landen har råd att köpa eller har nytta av. Medans dom fattiga får dom små markplättar dom blir över till att försöka försörja familjer som kan bestå av 10 personer på.
Det hela blir som en ond cirkel, vad dom fattiga än tar sig till är det inte dom själva som tjänar på det utan det är dom rika som suger åt sig alla pengarna.

Vad gör då folket när dom inser att det inte går att försörja sig på några kvadratmeter uttorkad värdelös jord? Jo, flyttar in till landet i hopp om lycka. Men i stället blir dom ännu fattigare, utan jobb och utan den lilla mat dom fick på åkern dom hade innan.
På jorden dom bodde förr odlar ett amerikanskt multinationellt företag numera tobak som dom sedan säljer till dom rika länderna.

Industriali seringen i u-länderna går också mycket sakta eftersom det flyttar in ofantliga mängder folk in till städerna och tar upp dom få ytorna som finns att bygga fakriker på.
Om det händelsevis skulle komma någon industri till stan är det oftast ett modernt företag som slår sig ner med moderna maskiner som inte ger speciellt mycket arbetsplatser och förstör ofta mer än dom gör nytta.

Det dom fattiga länderna har att hoppas på är utbildning, att utbilda sina ungdomar till att själva kunna starta upp icke egoistiska företag som kan anställa folk och gynna det egna landet istället för att sälja ut produkter till rika länder näst intill gratis.
Tyvärr så är det inte så lätt eftersom barnen ofta även om det finns chans inte får lov att gå i skolan utan måste hjälpa sina föräldrar att överleva.

Vad gör dom rika länder åt det här då? I de flesta fall så görs ingenting, eller i alla fall väldigt lite. Den största anledningen till att det verkligen görs något är ofta för att dölja hur mycket man verkligen utnyttjar dom fattiga länderna.
USA är ett av dom landen där dom stora pengarna finns, där dom stora företagen har sina hållplatser och huvudkvarter och där dom rikaste personerna finns. Gör då USAs ledning någonting för att stoppa storföretag som t.ex. Nike från att ha underbetalda kineser och taiwanser att arbeta åt dom för att sedan sälja dom dyrt till rika länder? Inte alls, tvärtom så har nu WTO, World Trade Organisation, upprättats till ett till synes nobelt ändamål att skapa gratis handel mellan länder. Men även här finns det saker som folk inte gärna kollar närmre på. Den fria handeln gör att USA och andra storländer kan placera ut fabriker i u-länder, sätta in underbetalda arbetare och låta dom jobba som slavar och sedan skicka ut sakerna utan att det fattiga landet tjänar något som hälst på det mer än dom knappa löner som betalas ut.
U-länderna i sig själva tjänar dock inte något på den fria handeln eftersom dom inte exporterar några dyra varor utan mest råvaror som i-länderna själva kan sätta priset på eftersom det är bara dom som kan köpa och dom fattiga måste bli av med det för att få pengar.
WTO är alltså en av dom saker som egoisterna skapat för att göra det lättare för sig själva samtidigt som dom får det att se ädelt ut.

Med egoism kommer också nationalism som betyder att man älskar sitt land och är stolt över sitt land. Nationalister tippar ofta över mot rasister och är allmänt lättpåverkade av negativ propaganda om andra länder. Vilket betyder att ett land med många nationalister har ofta väldigt lätt att hamna i krig, dels eftersom man har så många som är villa att slåss för sitt land och dels för att dom gärna sväljer all propaganda utan att tänka efter.

Vad kan man då göra åt det som händer? Går det att göra något åt det? Min teori är att först och främst måste vi göra oss av med egoismen och börja se oss omkring. Börja inse att alla är beroende av varrandra. Det börjar kanske bli dags för den kände fotbollsspelaren som tjänar åtskilliga hundra miljoner om året att utan lågavlönade asiater som lever på existensminimum hade han varken haft skor eller kläder. Kanske börjar det bli dags för den fete oljemiladären att förstå att utan nästan obetalda afrikaner hade han varken haft kläder eller skor. Kanske är det dags att börja tänka på varrandra istället för bara på oss själva?
Den dagen folk börjar tänka så här kan vi bränna alla världens pengar eftersom vi då inser att om inte alla drar sitt strå till stacken kommer vi alla till slut att dö ut. Den dagen kan vi riva alla gränser mellan land och människor och börja kalla alla människor tillsammans för ett folk.

Den dagen alla har samma värde, alla har samma förutsättningar och alla tänker på både sin nästa och på dom som står bredvid en och knegar, den dagen ska alla flaggor brinna, gränserna tillintetgöras och all världens pengar begravas i atlanten.

Detta är vad jag tycker, mina personliga åsikter som bygger dels på det häfte jag läst upp och ner idag, dels på vad jag hört och läst tidigare och dels på min egen tolkning av omvärlden.
Och här står jag nu, anti nationalis, anti rasist, anti nazist, anti USA, anti WTO, ateist och har ”Fuck World Trade” stolt inskrivet på ryggen på min jeansjacka.

Peace, Love, and Unity – Gustav Styrdal

Seriösa svar med funderingar, kritiker m.m. uppskattas. Lägg gärna kraft på att läsa istället för att kommentera att det är för mycket att läsa!
Föregående tråd
Nästa tråd

47 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 47 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..