Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Feministernas Feminism

Postat av TaNeK den 4 Juni 2004, 17:51
262 kommentarer · 309 träffar
Jag såg precis en tråd om dam-cs, tjej-cs eller vad det nu kan kallas, där skaparen sa en mängd ganska kloka ord om hur det är att vara tjej i csvärlden (åtmindstone vad jag kan förstå, då jag inte upplevt det själv). Detta gav mig lust att skriva en egen tråd,dock inte om jämställdhet inom cs, utan i världen. Here goes:

Varje dag hör man klagosång om hur kvinnor behandlas sämre än män. Lika ofta behandlas män illa, dock hörs de inte. Det finns ett talesätt som lyder "Tomma tunnor skramalar mest", och jag tror att det är ganska passande i detta läget. Missförstå mig inte här, jag har definitivt ingea fördomar gätemot varken kvinnor, invandrare, homosexuella osv. Däremot har jag fördomar mot feminister. Det finns vad jag har upptäckt ett fåtal olika sorters feminister.

1. "Jag är feminist, men jag skiter i vad det står för"-feminister. Exempel Göran Persson, som säger att han tycker att kvinnor ska ha det bra, men gör egentligen inte något för att ordna upp saker.

Idiotiskala: 7/10

2. "Jag är arg på män"-feminister. Detta är personer som på ett eller annat sätt lärt sig att män i största allmänhet är svin som inte har ett uns ärlighet i kroppen. Motsägelsefullt är dock att de här kvinnorna(eftersom de i 99% är kvinnor i denna gruppen) i själva verket motsäger "sin egen ideologi" då de är emot jämställdhet, och bara söker försämrad situation för män, och på det viset visar att de faktiskt inte ska trampas på.

Idiotiskala: 9½/10

3. "Kvinnor är ju förtryckta"-feminister. "Kvinnan har alltid varit förtryckt av mannen i alla kulturer någonsin". Yeah right? För det är inte så att män alltid har varit de som behövt kämpa för att få damer att "föra släktet vidare". Titta på fåglar som är kvar i detta stadium.

Idiotiskala: 7/10

4. "Vi kvinnor måste ha det bättre"-feminister. Ganska lika grupp nr. 2, dock med mindre manshat och mer egotripp. De här feministerna struntar fullkomligt i alla orättvisor sålänge de inte rör kvinnor. Är en enda kvinna inblandad är konflikten viktig, och kvinnan har rätt.

idiotiskala: 8/10

5. "Kvinnans ska ha fullkomlig rätt att göra samma saker som män"-feminister. Lika föregående grupp, men oftast mer vänster-inriktade. Detta är personer som hävdar att allt som är mode, och sådant de anser "tvingar" kvinnor att leva på olika vis borde slaktas. Ett enkelt sätt att beskriva denna grupp skulle vara att säga som många sagt om feminister i stort sett, "Orakade armhålor/ben". Huruvuda det uttrycket bör användas uttalar jag mig inte om.

Idiotiskala 5/10

Slutligen den sista gruppen(jag kommer på nu, akta uppdateringar :S), som utan anledning fått nummer 6:

6. "Vi vill ha jämställelse, så långt det är möjligt"-feminister. Detta är den enda gruppen som verkligen förstår vad de pratar om. De påstår inte att alla MÅSTE ha allting lika, utan att man ska försöka få det så bra som möjligt. Lika lön för lika arbete, javisst, sålänge arbetet faktiskt är lika. Alla är människor och ska behandalas därefter, oavsett kön. I vissa yrken t.ex. krävs dock bra finmotorik(som kvinnor är bättre på) eller råstyrka(som män har), och då är det helt ok om den yrkeskåren är dominerad av ett kön. Detta är såvitt jag vet vad feminism står för, och ganska vettigt faktiskt.

Idiotiskala 2/10

Jag tänkte avsluta med att säga ett par ord om jämställdhet på arbeten/kvotering osv.

Kvotering innebär att man p.g.a. etnisk bakgrund, kön osv. kan få jobb istället för likvärdigt kompetenta personer av det mer "vanliga" könet/"rasen" på arbetsplatsen. Detta är populärt bland feminister (speciellt grupp 1-5), och motsäger i princip feminismens grund perfekt. Feminism säger att kön inte ska spela någon roll. Då ska inte kvinnor kvoteras in i styrelser etc. precis som inte män ska kvoteras in i vården, utan man ska anställa den mest kompetenta arbetskraften. Ingen tvingar kvinnor till vårdyrken, det är inte olika köer på arbetsförmedlingen. Att ta sig in i styrelser är visserligen en annan sak, då många styrelseledamöter i företag är ganska konservativa och har en kvinnosyn som inte är det minsta feministisk (grupp 1). Visst måste "kvinnoföraktet" bekämpas, men att tvinga in kvinnor genom kvotering gör bara männen mer irriterade vilket resulterar i att det till slut motarbetar sitt syfte.

Det är allt jag kommer på att säga just nu, men som sagt, akta uppdateringar.

P .S. Jag vet, eftersom att jag skrivit texten att den är ganska lång, så det behövs inga kommentarer ang. det. Jag tar gärna emot kritik om meningsuppbyggnad och stavfel sålänge den är någorlunda konstruktiv (inte "STAVA BÄTTRE OFFER" utan "Kolla andra meningen i stycket om grupp 2, och fixa till lite är du hygglig, så blir det lättare att läsa")

P.P.S För övrigt hävdar jag att Kartago borde förstöras.

Som sagt så var det risk för uppdateringar, och här kommer en sådan:

Flera har tagit upp risken att gå omkring på stan' sent på natten, så jag kan väl lägga in en kommentar då.

För det första så är det MÄN i åldern 15-25 (alltså fbsmålgrupp främst) som blir absolut mest utsatta för våldsbrott. Det är långt mycket vanligare att Tobias 22, som någon ville kalla denne, blir rånad än att Agda 72 blir det. Likaså är det vanligare att han rånas än att Lisa 19 blir våldtagen.

Det finns även ett par personer som påstått att jag inte vet vad feminism står för. Jag vet detta bättre än de flesta jag träffat som kallat sig feminister faktiskt, det är just därför jag skrev denna tråden. Jag är trött på att folk utnyttjar en ideologi som är väldigt bra i grunden för egen vinning, liknande hur kommunismen användes/används i Kina och Sovjet/Ryssland. Men för er som inte vet så kan jag skriva upp ett par stolpar att gå efter, och hur de missbrukas av "feminister":

1. Lika rättigheter att bestämma om statens utformning. Detta betyder INTE att man måste tvinga in 50% tjänstemän överallt, eller ens att hälften av medlemmarna i varken riksdag eller regering måste vara kvinnor (observera att ingen säger 50% män). Det betyder att kvinnor liksom män ska ha full rätt att delta i val, både som valbara och väljare, och då ha rätt att framföra sin åsikt på demokratiskt vis.

2. Lika rättigheter att välja olika yrken. Detta betyder INTE att man måste kvotera in kvinnor i bolagsstyrelserna tills de är över 40%-gränsen (under 40% av ett kön medför att branchen/yrket/styrelsen är dominerad av det andra könet). Det betyder att alla, män och kvinnor ska få utbilda sig till vad de vill bli, och passar bäst som. Folk klagar ofta på att det är så många kvinnor i vården, och som jag sagt tidigare är det inte så att de tvingats dit, utan det är helt enkelt så att kvinnor är bättre på att "sköta om" folk som behöver skötas om än vad män är. Män däremot är väldigt mycket duktigare byggarbetare osv, eftersom man måste vara starkare fysikst sett för att klara alla lyft, och det har män bättre förutsättningar för.

3. Lika lön för lika arbete. Denna säger sig ganska bra själv. Man ska alltså göra samma arbete för att få den lönen som är sagd. Gör mannen ett bättre arbete så ska han ha bättre lön, precis som det ska fungera likadant om det är en kvinna som gör jobbet. Man ska INTE få löneförhöjning bara för att man är kvinna.

Detta är långt ifrån allt som feminism står för, och det finns massor mer att läsa på erat lokala bibliotek (reklam!).

Ett par korta saker:

Jag är feminist.

Jag är anti feminister.(Ingen schitzofreni här inte, och JA jag är medveten om att det heter MPD och är en gren av schizofreni, så ingen flaming tack)

Jag är inte ute efter att få folk att bli antifeminister.

Alla som skriver meddelanden liknande "Feminism suger" får gärna utveckla sin åsikt lite.

Vill gärna avsluta med en kort kommentar speciellt till Ela, com verkat skriva genom EkvatioNs konto. #49 om någon vill läsa senare.

Jag vet precis vad jag pratar om, och jag kallar mig feminist själv, även om jag kallar mig antifeminsit ungefär lika ofta, helt beroende av det enkla faktumet att feminism är så mycket bättre än de flesta feminister. Jag är inte på något vis ute efter att förlöjliga en feministisk utopi, utan ute efter att förlöjliga de som förlöjligar en sådan genom att kalla sig feminister utan att vara sådana alls. Jag tror inte att du är varken hårig, ful eller ens tonåring innan jag vet mer om just dig. Slutligen: Detta är INTE ett skämt på någons bekostnad, detta är ett sätt att försöka öppna folks ögon så de kan förstå att feminism inte (alltid) är vad feminsiter säger.

Hoppas på att ni klarar av att läsa min uppdatering med, annars så slipper ni.

Jag hävdar fortfarande att Kartago bör förstöras.

Bättre sent än aldrig sägs det, vissa hävdar nog att jag har fel i detta påstående, men nu är det dags för min (av mig) omtalade uppdatering :D.

Idag hade jag tänkt resonera lite runt män och kvinnors val angående arbete i de olika sektorerna, lönerna i desamma, och vanlig enkel humanism (för även jag har ett litet uns sådan).

Som många har påpekat är den absolut största "boven" i lönedramat just skillnaden i betalning mellan privata yrken och de inom den offentliga sektorn. Liknelsen som tagits upp med programmeraren versus sjuksköterskan har tydligen slagit rot, så jag fortsätter på denna. För att bli sjuksyster krävs, precis som för många yrken med "dåligt" betalt, en ganska lång utbildning, i detta fall 120-200 poäng på högskola/universitet (20 poäng = 1 termin fulltidsstudier). En programmeringskurs håller sig på mellan 100 och 140 poäng helt beroende på hur djupt du vill gå (man kan studera programmering i mer än 5 år=200poäng med, även om det inte är nödvändigt oftast). Mot vad folk kallar "sunt förnuft" får (oftast) sjuksköterskor som alltså (oftast) läst fler poäng en sämre ingångslön. Ingångslönen har INGET med kön att göra, det är lönen facket och arbetsgivaren/arbetsgivarfören ingen har förhandlat fram, och man förhandlar inte fram en för varje kön. Programmerares löner är mycket mer skiljda, eftersom att programmering är annorlunda uppbyggt än sjukvård, men oftast är de högre. Varför, kan man då undra. Jo, det beror helt enkelt på att sjukvården har enormt mycket svårare att ha råd med höga löner, eftersom att de har sina anslag att "leva på", och de får helt enkelt inte överskridas. Det enda sättet (förutom reformer inom sjukvården, och det går jag inte in på, eftersom att jag inte vet något om det, och kära forumläsare: gör inte det ni heller, snälla, denna tråd handlar om feministers inställning till feminsim egentligen, så låt oss hålla oss till saker som åtminstone har med det att göra på något sätt) att förbättra lönerna är att ge mer pengar till landstinget, som sköter sjukvården. Detta skulle ge en skattehöjning på runt 5% (om jag tänker rätt), för att ge folk inom sjukvården samma löner som folk i den privata sektorn. Dessa 5% kanske skulle fungera att betala tänker ni kanske, och det är ju trevligt, men sen kan ni tänka på lärare, bibliotikarier, kommunarbetare (tekniska kontoret etc) och alla andra som arbetar inom den offentliga sektorn. Dessa grupper vill även de har mer i lön, har vi råd att skatta så mycket?

Alltså:

Vänsterpolitik: Mer skatter, och därför bättre löner till de inom offentliga sektorn.

Högerpolitik: Privatisering, och därefter får marknaden se till att marknaden sköter ekonomin.

Vad vi i Sverige strävar efter är något slags mellanting, och det är (enligt mig) även mest fördelaktigt. Tyvärr är det dock VÄLDIGT svårt att få det att fungera på ett tillfredställande sätt.

Varför är det då så att kvinnorna drar sig till den offentliga, och inte den privata sektorn? Först och främst kan nämnas att t.ex. gatuarbetare, vaktmästare etc. oftast är män, och även dessa arbetar inom den offentliga sektorn. Ofta används argumentet att kvinnor helt enkelt känner större intresse att arbeta med de saker som erbjuds inom "vård, hälsa, omsorg"-delen av den offentliga sektorn än vad män gör, och jag tror att detta på sätt och vis stämmer (eftersom jag bara varit man hela mitt liv har jag inte så bra vetskap på det området). Vad som däremot är helt säkert är att genom historien har kvinnan ALLTID haft den vårdande rollen i familjen, och att vända på ett arv som funnits i flera hundra generationer går nog, vare sig vi vill eller inte, bryta på de 10 generationer som feminismtankar ens funnits. Eftersom då kvinnor väljer dessa yrken, och de yrkena är lågavlönade får man då väldigt mycket statistik som kan missbrukas av "feminister" (grupp 2-5). Kvinnor har överlag sämre löner ÖVER LAG. Inom yrken har kvinnor enl. statistik jag läst på senare tid run 1-2% sämre betalt. 2% av 20 000/ månad blir med lätt överslagsräkning ungefär 400 per månad mindre. Detta är enligt mig pudelns kärna, debatten handlar om fel saker, det är inte kvinnans 400 mindre i månaden (som oftast beror på barnafödande, vilket jag kommer till snart) som bör uppmärksammas, utan snarare "problemet" med en kvinnodominerad offentlig sektor. Enkelt sett kan man säga att antingen får pengarna komma till kvinnorna (höger/vänster-politiken), eller så får kvinnorna komma till pengarna (den privata sektorn). Vad som kan ge problem är om kvinnorna försvinner ur den offentliga sektorn för att få privata jobb är mer kompetenta än den (förhoppningsvis???) manliga ersättningen, vilket resulterar i sämre omvårdnad/utbildning osv. Vad som ska göras i denna fråga är öppet för debatt, men faktum är i alla fall att kvinnor inte har det speciellt mycket sämre ställt än män inom yrkesgrenar, utan väljer helt enkelt låglönejobb i större utsträckning.

Så var det detta med de små liven (barnen). Som de flesta vet är det KVINNAN som bär på barn innan de föds, och det är KVINNAN som krävs för att mata det den första tiden. Detta ger komplikationer, eftersom att det faktiskt gör att kvinnan måste vara hemma omkring ett halvår (i princip, man kan visserligen arbeta deltid osv, lösningar finns, men jag vill inte gå in på smådetaljer). Lagförslag som tvingar mannen till att ta ut föräldraledighet kan både vara positiva och negativa, som allt annat, även om de för det mesta får det att verka som om det 1. är dåligt att mamman är hemma mer 2. att pappor är oansvariga för sina barn 3. alla har råd att ha en föräldraledigheten på båda personer, utdelat 50/50. Jag personligen tycker att det är föräldrar som borde ta ansvar för hur föräldraledighet delas ut. Kvinnor har trots allt valt att skaffa barn ihop med män, då borde de kunna tala om för männen att de ska vara hemma med sin avkomma. Anledningen att kvinnan stannar hemma mer i regel är att kvinnor har sämre betalt sägs det ju, och är även med stor trolighet rätt. Alltså måste man först få jämna löner, innan man lägger sig i detta, och kvinnor borde klara av att vara hemma tills detta är avklarat. Feminism precis som mycket annat försöker gå så snabbt fram som möjligt, vilket i och för sig är bra, men man får inte skynda på saker så mycket att allt rasar så fort man släpper det en kort stund, ungefär som att bygga torn av klossar.

Jag hoppas detta inte varit allt för virrigt skrivet och att ni förstår vad jag menar, och att någon till och med håller med om vad jag skriver.

Tack för all positiv feedback, det är alltid kul att se, men ni som inte har bättre saker att skriva än att det är fel på feminister (utan vidare utveckling om varför) kan spara på tangenttrycken.

Vill lägga in ett par svar här med:

#202 Det är fler kvinnor som söker till högskolor/universitet, helt sant, dock färre kvinnor än män som SLUTFÖR studierna, och därmed är fler män "högutbildade".

#221 Varifrån får du en sådan idé? Vill gärna veta, eftersom att jag skrev detta helt ur eget tycke.

Kartago bör förstöras. Stavas det med H förresten? :S
Föregående tråd
Nästa tråd

262 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 262 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..