Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Fördomar mot USA

Postat av Frihet! den 20 Januari 2007, 21:49
119 kommentarer · 1 045 träffar
De flesta i Sverige, och kanske främst bland den yngre generationen, verkar ha grava fördomar riktade mot USA. Många är de som ger uttryck för att amerikaner är "så korkade", eller att i USA kan man "stämma vem som helst".

För det första, jag skulle ha mycket svårt att ens generalisera att alla som bor på en viss gata eller i en särskild trappuppgång är "korkade". För så är det ju. Om vi tittar på en vanlig gata i ett villaområde i en svensk stad finns det säkerligen någon med bristande allmänbildning och en låg logisk tankeförmåga, någon som har läst 250 högskolepoäng, kanske en som är med i Mensa, och en stor mellangrupp. Men trots detta finns det gott om människor som inte drar sig för att uttrycka hur de vet att alla USAs cirka 300 miljoner innevånare är "korkade".

Det är synnerligen märkligt.

Andra brukar mena att de flesta amerikanare är outbildade för att de inte håller koll på Europas länder (att man till exempel inte håller isär Sverige och Schweiz). Detta är konstigt. Det är ett sannerligen etnocentriskt resonemang; vet man inte var Sverige ligger så är man "korkad". Så är det självklart inte. De flesta svenskar skulle ha stora svårigheter att peka ut afrikanska länder och deras geografiska belägenheter. De flesta skulle också ha svårt att peka ut Gayana och Ecuador. Och de flesta skulle definitivt ha svårigheter med att peka ut Iowa och Kansas på en blindkarta.

Och ändå anses många att amerikaner är "korkade" för att de inte kan hålla isär Sverige och Schweiz. Man nämner hånfullt att en del amerikaner tror (huruvida detta är sant eller ej vet jag inte) att det går runt isbjörnar på svenska gator, medan man själv har extrema fördomar. Många har nog en mental föreställning om USA som är lika missvisande som bilden av Sverige hos de amerikaner som eventuellt föreställer sig ett snörike med isbjörnar.

Och så var det detta med stämningar. Att man "stämmer" någon betyder inte att någon faktiskt ska betala. Om jag lämna in en stämning på 150 miljoner dollar mot en korvkioskägare. Det betyder inte att USAs rättssystem är konstigt. Det betyder bara att jag är knäpp som vill stämma en korvkioskägare på 150 miljoner dollar. Ärendet måste så klart gå igenom en domstol först.

Att människor försöker stämma varandra för att tjäna pengar är inte så konstigt.

Avslutningsvis vill jag bara säga att människor måste kunna bortse från sina fördomar. Varje gång jag hör någon säga att alla amerikaner är "korkade", att alla Moderater är rika, att alla som spelar CS är töntiga, att alla som går naturprogramet är "plugghästar" (kan någon förklara vad som är negativt med att studera?), att alla som röstar på Sverigedemokraterna är rasister eller att alla indvandrare bidragsfuskar brukar jag alltid säga

"Jaså, du säger det. Hur vet du det? Är det grundat på någon seriös forskning"?

Ytterst sällan är det grundat på någon forskning. Väldigt ofta brukar det bli rätt roliga diskussioner.

Jag planerar själv att åka till USA och studera nästa år. Har hittat ett par trevliga Colleges med inte så höga årsavgifter. Det ska bli berikande.

119 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 119 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..