cs map banor guide för valve hammer edit
Hejsan, har sett en hel del trådar där det frågas om hur man kan göra egna maps, så jag tänkte att jag kanske skulle dra ihop lite snabbt hur man gör en basic map.. Jag kommer inte och säger att jag har gjort eller kommer göra en otroligt bra bana, jag är inte direkt superbra, men jag har den kunskap som krävs för att kunna göra bana som fungerar och med lite olika saker som dörrar, knappar som öppnar dörrar o.s.v. Men nu börjar själva guiden..
Du behöver:
Valve hammer editor som du hittar här: [url=http://collective.valve-e rc.com/data/docs/1039631978-44 855700/files/hammer_v34.exe]hä r[/url]
ZHLT som du hittar här:[url=http://downloads.amma hls.com/zhlt/x86/zhlt34x86fina l.zip]gär[/url]
När du har dem instalerade så behöver du ställa in allt, detta kan vara lite svårt så jag kommer snabbt förklara hur det går till..
Starta valve hammer editor (kommer skriva vhe i rest av guiden) gå på tools - options - game configuration.
Tryck: Edit - Add skriv där in namn ex counter-strike.
under ser du add, klicka där o leta upp halflife-cs.fgd som finns i
C:\\\\progra m files\\\\valve hammer editor\\\\fgd& #92;\\\counterstri ke
Texture format : WAD3 (halflife/tfc)
map type HalfLife/tfc
default pointentity class: info_player_start (detta gör att d e lätt att lägga ut spawnoints senare)
default solidentity class: funx_wall (snabbare att lägga ut väggar..
game executabledirectory...: C:\\\\Program& #92;\\\Steam\& #92;\\steamapps\&# 92;\\(ditt acount namn)\\\\count er-strike\\\\c strike
mod directory: C:\\\\Program& #92;\\\Steam\& #92;\\steamapps\&# 92;\\(ditt acount namn)\\\\count er-strike\\\\c strike
game directory: Files\\\\Valve \\\\Steam\ \\\steamapps\& #92;\\(ditt account namn-)\\\\coun ter-strike\\\\ valve
rmf directory: C:\\\\Program Files\\\\Valve Hammer Editor\\\\maps
Det var den fliken, nu till build programs...
Game executable: Files\\\\Valve \\\\Steam\ \\\steamapps\& #92;\\(ditt account namn)\\\\count er-strike\\\\h l.exe
csg executable: C:\\\\Program& #92;\\\Valve Hammer Editor\\\\maps \\\\ZHLT\& #92;\\hlcsg.exe
bsp executable: C:\\\\Program& #92;\\\Valve Hammer Editor\\\\maps \\\\ZHLT\& #92;\\hlbsp.exe
vis executable: C:\\\\Program& #92;\\\Valve Hammer Editor\\\\maps \\\\ZHLT\& #92;\\hlvis.exe
rad executable: C:\\\\Program& #92;\\\Valve Hammer Editor\\\\maps \\\\ZHLT\& #92;\\hlrad.exe
place compiled.. : C:\\\\Program& #92;\\\Steam\& #92;\\steamapps\&# 92;\\(ditt account namn)\\\\count er-strike\\\\c strike\\\\maps
Sen behöver vi ställa in textures också..
Leta upp wad filer, det finns några i C:\\\\Program& #92;\\\Steam\& #92;\\steamapps\&# 92;\\(ditt account namn)\\\\count er-strike\\\\c strike
annars att ladda ner [url=http://www.cstrike-planet .com/wads/320]här[/url]
NU är det dags att börja skapa maps.. :)
klicka ctrl+N och välj counterstirke (eller vad du döpte den till) och ok
Du har nu fått upp 4 svarta rutor en sopm är helsvart o 3 med rutnät, dessa skall du skapa mapen i..
uppe till vänster har du perspektiv vy, nere till vänster ser du framifrån, uppe till höger uppifrån o nere till höver från sidan.
där det står camera i övre vänsta högerklickar du och väljer 3d textured, då kommer du se dina skapelser med texturer på..
Nu hur du gör ditt första block, du klicka på knappen till vänster som ser ut som en vit fyrkant, sen drar du upp hur blocket skall se ut och klickar enter, då kommer den dit och du kan med perspektiv vy:n se den om du klickar Z och använder AWSD (som i cs) så kan du "flyga runt" på din map. skapa några block som bildar din map, nu när du är nöjd med blocken så skall vi klicka på den ovanför vita kuben, det ser ut som en vit glödlampa ungefär, när du klickar på den och sen så väljer du var spawnpoints skall vara för CT (Info_player_start) och för T (Info_Player_deathmatch) som finns att välja i en kolumn till höger av skärmen.
För att byta texture (färg) på dina block så väkljer du den röda poilen upppe till vänster o klickar på det/de (håll in ctrl för att merkera flera) och sen på den gröna, blåa, bruna kuben undwer den vita och där kan du välja brows, ett material, sen apply så börjar det användas, när du har gjort det och är nöjd med allt så trycker vi på F9 och får upp en ruta, som säger att du måste spara först, välj namn o spara...sen ploppar nästa upp, där väljer du
additional game parameters : -dev -game cstrike -console +deathmatch 1Run csg: normal
run bsp: normal
run vis: normal
rund rad: normal,
sen expert klicka GO
sen bör du kunna ta new game och leta upp din map och spela på den, du kanske måste starta om cs ifall du har det igång när du skapar mappen,
Hoppas guiden hjälper, om jag skrev något fel så skriv det i tråden så skall jag genast fixxa det, eller så snart jag ser det, är lite halvtrött nu när jag skriver detta, kanske kommer lägga in bilder imorgon för att ge bättre intryck om hur det serut när man gör olika saker, och hur det skall se ut / var sakerna finns, men detta var allt för ikväll iaf..
ha skoj när ni mappar, om ni vill ha en ytterligare guide så får ni skriva så kan jag ta upp lite mera än bara dessa basic, annars så har ju en annan varit fgöre mig och skrivit en väldigt bra guide om hur man gör maps, leta upp dessa och kolla också, jag tog upp väldigt snabbt, nu har jag inte hunnit kleta uppd essa, men om någon har dom och länkar så kommer jag naurligtvis att skriva in dom i tråden som liten edit så man får kolla där också, efytersom många tycker det är knöligt med tutorials på engelska så tänkte jag att en svensk inte skulle vara helt fel,
Nu tack för mig hoppas detta hjälper några människor som vill testa valve hammer editor där ute
//olol
#4 Ja, eftersom folk förhoppningsvis söker så tänkte jag att det kan vara bra med dom vanligaste sökorden..
#1 gör d.. :)
#2 just d, nått där mapping, man hittar den inte
Lärde mig allt därifrån sen mycket från leveldesign annars..
SÅ STÄNG NER TRÅDEN!