1
Ekvation
Postat av igge den 18 Januari 2007, 20:57
4 kommentarer · 34 träffar
Okej. Detta ska lösas med en ekvation. Man ska inte anta att x är ett tal, jag vill gärna ha en lösning som fungerar för alla liknande uppgifter. Jag blev galen när jag insåg att jag fick 2 variabler, och för mej, just nu, är omöjlig att lösa, eftersom jag inte är tillräckligt smart ^^
2 personer, (A och B)
A är dubbeltså gammal som B var, när A var lika gammal som B är nu. När B är lika gammal som A är nu, kommer A och B tillsammans vara 99 år gamla. Hur gamla är A och B nu?
Tror jag försöker på fel sätt, men jag klarade ingenting, utan bara ställde upp det lite lättare
Då: A: y år - B: x år
Nu: A: 2x år - B: y år
Framtid: A: 99-2x år - B: 2x år
Man kan se att det är lika mycket från y till 2x och från x till y:
2x-y = y-x
3x = 2y
Men det hjälper ju inte? Snälla, desperat här! (kommer säkert märka att det är jättelätt, men just nu sitter jag fast totalt)
2 personer, (A och B)
A är dubbeltså gammal som B var, när A var lika gammal som B är nu. När B är lika gammal som A är nu, kommer A och B tillsammans vara 99 år gamla. Hur gamla är A och B nu?
Tror jag försöker på fel sätt, men jag klarade ingenting, utan bara ställde upp det lite lättare
Då: A: y år - B: x år
Nu: A: 2x år - B: y år
Framtid: A: 99-2x år - B: 2x år
Man kan se att det är lika mycket från y till 2x och från x till y:
2x-y = y-x
3x = 2y
Men det hjälper ju inte? Snälla, desperat här! (kommer säkert märka att det är jättelätt, men just nu sitter jag fast totalt)