1
Kina - Kommunistiskt eller inte ?
Postat av TjackFisk den 10 Januari 2007, 16:45
130 kommentarer · 263 träffar
Jag och min kompis har fört en lång diskussion om staten Kina är kommunistisk eller inte. Han håller starkt på sitt argument att Kina har marknads ekonomi och är öppet för världen, och en kommunistisk stat inte gör så, och upprepar frasen "Kina är bara kommunistiskt på papperet och inte i verkligheten"
Jag anser att om Kina är kommunistiskt på papperet, så är det ju kommunistiskt, eller har jag fel?
Enligt mig är det som att säga att en person med men djupa svenska rötter, börjar leva som en forntida mexikansk indian, ska jag då ifrågasätta hans rötter bara för att det står på ett papper att han är svensk, fast lever som en mexikansk indian? (Kanske lite dåligt exempel, men ni fattar vinken)
Även starka källor som wikipedia säger att Kina bara har delvis marknadsekonomi och att det kommunistiska partiet har all politisk makt. Men detta sväljer han inte, och fortsätter dra sitt argument + fras.
Vad anser ni? Är Kina en kommunistisk stat eller är den en kapitalistisk?
Jag anser att om Kina är kommunistiskt på papperet, så är det ju kommunistiskt, eller har jag fel?
Enligt mig är det som att säga att en person med men djupa svenska rötter, börjar leva som en forntida mexikansk indian, ska jag då ifrågasätta hans rötter bara för att det står på ett papper att han är svensk, fast lever som en mexikansk indian? (Kanske lite dåligt exempel, men ni fattar vinken)
Även starka källor som wikipedia säger att Kina bara har delvis marknadsekonomi och att det kommunistiska partiet har all politisk makt. Men detta sväljer han inte, och fortsätter dra sitt argument + fras.
Vad anser ni? Är Kina en kommunistisk stat eller är den en kapitalistisk?
Staten Kina
216 personer har röstat