1
Gåta
Postat av Scr3eN den 30 December 2006, 11:58
14 kommentarer · 151 träffar
denna gåtan har jag tänkt på ett tag, jag kan få ihop den men inte själva uträkningen den funkar ej..
3 Personer tar in på hotell och betalar 10 kr var per rum ( 3 rum, vars ett till varje person ) men receptionisten tycker det var för mycket så han bad en springpojke att springa efter dom och ge dom tillbaka 5 kr, springpojken tar 2 kr själv, och ger dom 3 kr, ( vars en krona) vilket betyder att dom har betalat 9 kr var per rum eftersom var och en fick tillbaka en krona. var är den sista kronan?
uträkningen: 10*3 = 30 för rummen
30-5 = 25
10-1=9 dom fick tillbaka vars en krona, så dom betalade bara 9 kr per rum
9*3=27 för alla rummen
27+2=29 dom 2 som springpojken tog
så nu får jag inte ihop var den sista kronan tog vägen? i uträkningen så funkar det inte :S
stavfel bjuder jag på cheers
3 Personer tar in på hotell och betalar 10 kr var per rum ( 3 rum, vars ett till varje person ) men receptionisten tycker det var för mycket så han bad en springpojke att springa efter dom och ge dom tillbaka 5 kr, springpojken tar 2 kr själv, och ger dom 3 kr, ( vars en krona) vilket betyder att dom har betalat 9 kr var per rum eftersom var och en fick tillbaka en krona. var är den sista kronan?
uträkningen: 10*3 = 30 för rummen
30-5 = 25
10-1=9 dom fick tillbaka vars en krona, så dom betalade bara 9 kr per rum
9*3=27 för alla rummen
27+2=29 dom 2 som springpojken tog
så nu får jag inte ihop var den sista kronan tog vägen? i uträkningen så funkar det inte :S
stavfel bjuder jag på cheers