1
1a lönen, känsla, vad köpte du?
Postat av Underoath© den 21 December 2006, 19:12
171 kommentarer · 300 träffar
Tja!
Idag fick jag min första "riktiga" lön, dvs från mitt första jobb, bortsett från sommarjobb!
Fick 27161,20 brutto som blir 18625,00 netto
Min första känsla var typ "FAN VAD GÖTT" men sen efter en stund började jag fundera och blev förbannad eftersom jag inte får 8537,00 av de pengar som jag faktist har slitit hårt för!
Men, men så är ju samhället!
Sen började jag fundera på vad jag skulle köpa för pengarna, har inte haft tid att göra det innan faktist!
Hur som helst så kom jag på att jag ska köpa en bra mp3-mobil (Något bra tips?) och kläder.
Nu har jag varit en stund på stan och handlat lite julklappar och kläder :)
Så över till er, vad kände ni när ni fick den första lönen? Vad handlade ni? Och som sagt nåt bra tips på mp3-mobil?
Btw, jobbar som elektriker och fyllde 19 igår (12/20)
Bruttolön 27161,20 (före)
Prel. Skatt 8537,00
Nettolön 18625,00 (efter)
netto +/- 0,80
Jag jobbar på ett företag som bygger hus "inomhus" alltså vi bygger volymer och skickar ut. Och eftersom jag jobbar med andra elektriker så behöver jag inte behörigheten.
Fördelen = högre lön direkt
Nackdelen = jag får inte räkna detta som lärlingstid.
Så nu förstår ni som inte orkar läsa min komentar det mä
Puss
Idag fick jag min första "riktiga" lön, dvs från mitt första jobb, bortsett från sommarjobb!
Fick 27161,20 brutto som blir 18625,00 netto
Min första känsla var typ "FAN VAD GÖTT" men sen efter en stund började jag fundera och blev förbannad eftersom jag inte får 8537,00 av de pengar som jag faktist har slitit hårt för!
Men, men så är ju samhället!
Sen började jag fundera på vad jag skulle köpa för pengarna, har inte haft tid att göra det innan faktist!
Hur som helst så kom jag på att jag ska köpa en bra mp3-mobil (Något bra tips?) och kläder.
Nu har jag varit en stund på stan och handlat lite julklappar och kläder :)
Så över till er, vad kände ni när ni fick den första lönen? Vad handlade ni? Och som sagt nåt bra tips på mp3-mobil?
Btw, jobbar som elektriker och fyllde 19 igår (12/20)
Bruttolön 27161,20 (före)
Prel. Skatt 8537,00
Nettolön 18625,00 (efter)
netto +/- 0,80
Jag jobbar på ett företag som bygger hus "inomhus" alltså vi bygger volymer och skickar ut. Och eftersom jag jobbar med andra elektriker så behöver jag inte behörigheten.
Fördelen = högre lön direkt
Nackdelen = jag får inte räkna detta som lärlingstid.
Så nu förstår ni som inte orkar läsa min komentar det mä
Puss