Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Uppfattningar inom Språk

Postat av Ceo! den 18 Maj 2004, 13:30
54 kommentarer · 174 träffar
Tjabba

Jag är en finlandssvensk från Finland och har lirat mest med svenska klaner och så , vart jag än associerar med en svensk så får jag höra "har du bott i Finland och flyttat till sverige" eller "har du flyttat från Sverige till Finland" . Av dessa två påståenden är både och inkorrekta... om ni har fått det korrekta allmänbildningen vet ni det. Svaret är att jag är en finlandssvensk som råkar vara tvåspråkig och bor i finland i en finlandssvensk stad där 80% pratar svenska, och det finns 300 000 finlandssvenskar i finland av vars över hälften pratar bara svenska och lär sig finska i skolan.

Jag hoppas av det ni läst i den här tråden så lär ni er mera om att det faktiskt finns människor i Finland som pratar svenska.

Svenskan är det andra nationella språket i Finland , det står även i lagen att en svenskspråkig bör få service på svenska i finland , kom ihåg det ifall ni reser hit nångång.

några ord som kan betyda något annorlunda i Sverige än vad det är här i Finland :

Bulle = macka i sverige fastän det är emellanåt en brödbit med socker och grädde i Finland (fastlagsbulle).

Batteri = Värmeelement

Roskis = papperskorg

Krabbis = baksmälla

Fika/skapa = laga

Kasa ihop = sätta ihop / bygga upp något

och mycket mer.

ni undrar värför jag skriver den här tråden kanske?

ja för att ni skall veta att det finns svenskspråkiga ytterom sverige ... tack för mig kommentera gärna ifall ni har stött på flera finlandssvenskar!

//Ceo
Föregående tråd
Nästa tråd

54 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 54 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..