1
Levande kraften i en krock.
Postat av LarsLasr den 10 November 2006, 21:57
19 kommentarer · 22 716 träffar
Var på halkbanan idag och dom snackade en massa om hur mycket saker och ting vägde när man krockade, och generellt sett så ökade ett föremåls "vikt" med 40ggr i en krock i 50km/tim, dvs kraften som den far framåt med är 40ggr högre än den kraften som gravitationen påverkar den med.
Ett exempel var en person som vägde 70kg i baksätet som for fram med en kraft motsvarande 2800kg vid en krock i 50km/tim
Jag räknade på det med mina fysikkunskaper och tyckte att formeln (mv^2) / 2 borde få fram den levande kraften, men när jag jämförde kraften vid 50km/tim med gravitationskraften så fick jag bara fram att den var 10ggr så stor, därför undrar jag hur dom räknar som.
Tacksam för svar.
Ett exempel var en person som vägde 70kg i baksätet som for fram med en kraft motsvarande 2800kg vid en krock i 50km/tim
Jag räknade på det med mina fysikkunskaper och tyckte att formeln (mv^2) / 2 borde få fram den levande kraften, men när jag jämförde kraften vid 50km/tim med gravitationskraften så fick jag bara fram att den var 10ggr så stor, därför undrar jag hur dom räknar som.
Tacksam för svar.