Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Hjälp med analys

Postat av NitroglyceriN den 9 November 2006, 18:25
0 kommentarer · 377 träffar
Jag har pluggat om antiken under hela terminen och nu har vi kommit till en uppgift där jag har tänkt att ta en legend/myt från den romerska mytologin och berätta om den och sedan analysera den. tyvärr så var analysen mycket svårare än jag trodde för jag kan inte komma på något. Om ni kunde hjälpa mig hade jag varit jättetacksam.

Historian om "hesperidernas äpplen" med Herakles (Herkules) i huvudrollen :P :
Atlas var son till titanerna Lapetos och Klymene. Bror till Prometheus och Epimetheus. Atlas stod på Kronos sida i striderna mot Zeus och de övriga Olymperna när makten över universum avgjordes. När titanerna förlorade kampen fängslades alla som stred emot Zeus i underjorden, alla utom Atlas. Han fick som straff att för all evighet hålla himlavalvet på sina skuldror. Det straffet gav honom sitt namn som betyder "bärare" eller "en som uthärdar".

När Herakles ville ha Atlas hjälp att hämta Hesperidernas gyllene äpplen tog han över Atlas börda. Dessa äpplen skulle lämnas till Eurystheus och när Atlas kom tillbaka med dem erbjöd han sig att överlämna dem själv och bad Herakles att fortsätta hålla uppe himlen tills han kom tillbaka. Detta för att lura Herakles att ta över himlen för att han själv skulle bli fri. Herakles genomskådade dock detta och bad Atlas att hämta en kudde för att det skulle bli mjukare att hålla himlen. Atlas fick ta över medan Herakles skulle lägga kudden på plats men det var bara ett trick för att Herakles skulle få Atlas att åter ta över uppgiften att hålla himlavalvet. Så den som till sist blev lurad var Atlas och Herakles lämnade honom där, tog äpplena och gick.

Analys?? Mening??
Föregående tråd
Nästa tråd

0 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 0 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..