Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Evolution

Postat av spexxL den 10 Maj 2004, 15:37
9 kommentarer · 152 träffar
Hej!

Jag håller på med ett arbete om evolution i skolan och nu skulle jag behöva lite hjälp.

Evolution betyder "utveckling" för de som inte vet. Jaja

Satt och tänkte på huruvida parning mellan hundar är en slags evolution.

De finns väldigt mycket olika hundraser på vår jord idag, de flesta av dessa är fullt kapabla till att skaffa valpar med andra raser.

Exempel:

En hund av en art bestämmer sig för att fortplanta sig med en hund av en annan art. Dessa 2 är inte så lika och avkomman blir en blandras. Denna hund har i sin tur möjlighet, att när den blir äldre fortplanta sig med någon hund av en annan ras. På så sätt rullar detta på och nya hundraser efter hundraser bildas.

Är detta då en evolution?

Diskutera gärna inom området och skriv vad ni tror.

––––––––––––––- ––––––––––––––– ––––––––––––––– ––––––-

Istället för att skapa en ny tråd fortsätter jag på denna :)

En mutation är en ärftlig förändring av gener och kromosomer. Vid en genmutation är det några av genens byggstenar som påverkats, några kan ha försvunnit, några nya har skapats eller så har de byts ut.

I och med detta så förändras arten, det behöver inte betyda någonting drastiskt i dess utseende, men det sker ändå en förändring.

Exempel:

Ifall det sker en mutation med en individ, de två "föräldrarnas" avkomma får ändrade byggstenar i dess gener och är därför lite olik dom. Ifall denna individ senare fortplantar sig med en annan individ, som inte har gått igenom samma mutation, avkomman av detta blir därför en blandning.

Frågan är då alltså, är detta en evolution?

Tack på förhand :]
Föregående tråd
Nästa tråd

9 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 9 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..