1
Matteproblem!
Postat av varpe den 14 September 2006, 09:46
26 kommentarer · 352 träffar
Hej allesammans! Nu vill jag att ni ska få fundera lite. T
Tänk er följande:
Du har 100:- och ska köpa 100 djur.
Du måste handla för exakt 100kr och antalet djur måste vara exakt 100st.
Du måste handla minst 1 djur av varje sort.
Prislista:
Tupp 10kr
Höna 3kr
Kyckling 0.50kr (50öre)
#10 Vovve löste det först!
Här kommer ett nytt!
4 personer med strutar på huvudet står i ett rum med en skärm emellan som man inte kan se igenom/över (se nedan), alla står med blicken mot skärmen. Det finns 2 blå strutar och 2 röda strutar, och det känner alla 4 till. Dom kan inte se vad dom själv har för färg på sin egen strut men dom kan se den/dom personer som står framför.
Dom får i uppgift att en ut av dom skall efter max 2 min säga vad han har för färg på sin strut – annars blir alla halshuggna. Men dom får inte prata med varandra. Alla har också fått samma information som du har fått ovan.
Frågan är: Vem är det som säger vilken färg han själv har på struten, och hur kan han veta det?
Så här står dom:
Skärm
/\\ /\\ /\\ l /\\
Tänk er följande:
Du har 100:- och ska köpa 100 djur.
Du måste handla för exakt 100kr och antalet djur måste vara exakt 100st.
Du måste handla minst 1 djur av varje sort.
Prislista:
Tupp 10kr
Höna 3kr
Kyckling 0.50kr (50öre)
#10 Vovve löste det först!
Här kommer ett nytt!
4 personer med strutar på huvudet står i ett rum med en skärm emellan som man inte kan se igenom/över (se nedan), alla står med blicken mot skärmen. Det finns 2 blå strutar och 2 röda strutar, och det känner alla 4 till. Dom kan inte se vad dom själv har för färg på sin egen strut men dom kan se den/dom personer som står framför.
Dom får i uppgift att en ut av dom skall efter max 2 min säga vad han har för färg på sin strut – annars blir alla halshuggna. Men dom får inte prata med varandra. Alla har också fått samma information som du har fått ovan.
Frågan är: Vem är det som säger vilken färg han själv har på struten, och hur kan han veta det?
Så här står dom:
Skärm
/\\ /\\ /\\ l /\\