Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Kapitalismens baksida

Postat av axmode den 31 Augusti 2006, 17:22
19 kommentarer · 310 träffar
Har läst lite i några trådar där folk skriver att USA och Norge är väldigt bra länder. Vad tyder ni det på? Är det att man kan tjäna mycket pengar och leva ett lyxigt liv?

Om jag börjar med att berätta lite om Norge då.
Norges stat är Europas rikaste stat om kanske inte till och med världens. Tror ni att alla är lyckliga för det och går hand i hand på stan med en hatt på huvudet?
Verkligen inte.

Norge är vad man kan kalla ett ”mini-usa”. Har du pengar har du det väldigt bra men har du dåligt med pengar får du det väldigt jobbigt. För ett par år sedan bodde in bror i Oslo.
Jag och min kära mor åkte över ett par dagar för att hälsa på. Det första min bror sade var att vi skulle räkna med att få se knarkare och A-lagare. Ganska centralt i Oslo finns det en stor park som är väldigt vacker. Det första vi såg ner vi gick förbi den var att det kanske satt runt 50-100 sönderknarkade och söndersupna människor. Min bror berättade att i Norge skiter man fullständigt att ta hand om alla som har det dåligt och skickar ut de på gatan istället. Det leder till att man ser knarkare överallt och runt om på gatorna i Oslo går det tiggare här och var.
Många låter inte ens sina barn gå ut och leka för de vågar inte ta risken att de möter någon kriminell person. För det är ju precis så det blir, när folk är fattiga så ökar kriminaliteten och drogerna ute i samhället.

Lite om USA då.
Pappa har en kompis vars syster bor i USA. Hon berättade att man inte vågade låta ungarna leka utanför tomten. Hon berättade även att det finns knappt dagis i USA för att man vågar inte släppa iväg barnen dit, istället använder man sig av au-pairer (stavning) och ibland dagmammor.

Nu undrar ni säkert varför jag skriver såhär. Saken är att genom se till att hjälpa dessa människor istället för att skita i dem skulle leda till ett mycket bättre samhälle där vi slipper att vara rädda för att släppa ut våra barn för att leka.

Detta är ett exempel på hur värdelös kapitalismen är. De som har mycket pengar kan köpa flotta bilar och bara steka runt medans de som redan har det dåligt kanske hamnar på gatan och måste ta till droger eller börja råna för att överleva.

Fråga är då om ni vill att Sverige ska se ut i framtiden med? Själv betalar jag hellre några kronor mer i skatt varje måndag för att dessa människor ska få en bättre vardag och att jag ska kunna gå ut på natten eller släppa ut mina barn utan att behöva gå med en halv hjärtinfarkt.
Föregående tråd
Nästa tråd

19 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 19 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..