1
Mopedtrimning
Postat av hateU den 15 Juli 2006, 13:07
16 kommentarer · 242 träffar
Mopeden - det första egna fordonet man får köra när man fyller femton. För många är detta det första riktiga steget in i vuxenvärlden - att köra ett eget fordon, själv, på eget ansvar jämfört med tidigare ungdomsår då man endast kunde ta cykeln. Mediadebatten idag om alla dessa eu-mopedrelaterade olyckor gör föräldrar oroliga, och faktum är att detta visar en helt fel bild av hur det står till idag. Eu-mopedernas stora försäljningssuccé har gjort att statistiken över sålda och befintliga fordon kollapsat.
Sedan årsskiftet 2002/2003 är större delen nysålda mopeder de såkallade eu-mopedena, detta efter ett eu-direktiv som Sverige antog åren innan. Eu-mopeden är en ny "45 km/t klass" av mopeder som får gå en aning fortare än den vanliga 30km/t-mopeden. Detta i sin tur skapade rubriker i media tack vare de politiker och ledamöter som hade sina åsikter om markandens nya tillskott. Den nya mopeden var alldeles för snabb och farlig och media dömde ut den direkt. För att dämpa och i sin tur minska den "farliga" mopedens spridning genomfördes en ändring som innebar att förare får gå en behörighetskurs för att få köra mopeden. Nu var man tvungen att införskaffa ett förarbevis vilket inte var nödvändigt för den gamla 30-mopeden, där dom enda kraven var att mopeden var laglig, försäkrad och att föraren fyllt femton.
Men trimningsfrekvensen i allmänhet har, och kommer alltid vara, stor. Så vad är det som missvisar? Statistik är det bästa sättet att ljuga sägs det och visst kan statistik vara missvisande. Att trimma mopeden förr var mer en helig händelse i morfars garage där man under nästan rituella former "drog pluggen". Idag är det mycket enklare. 2004 såldes det rekordmycket mopeder, eu-mopeden fick genomslag och branschen följde efter, så även statistiken över olyckor. Var det fler olyckor man såg hända, eller var det bara en naturlig ökning då fler mörkersiffror blev synliga nu tack vare att eu-mopeden var registrerad?
Detta var just det som media förstorade och beskrev mopeden som en dödsfälla. Politiker syntes i varje tänkbart morgonprogram där dom satt och spekulerade om hur mopeden inte var lämpad för 45km/t, hur olyckorna ökat lavinartat och hur detta var ett farligt samhällsproblem. Och visst var det spekulation, då man inte visste hur övegången skulle te sig i Sverige då man inte ville lyssna eller ta lärdom från grannländerna. Inte konstigt att media skrämde samhället och gjorde föräldrar förskräckta.
Men vad var det som media glömde förmedla? Anledningen är ganska enkel - det är endast eu-mopeder som det förs någon statistik över då dessa är registrerade fordon, inte som den vanliga hederliga 30-mopeden som räknades till cykelreglementet. Visst stämde det att olyckorna ökade i samband med den ökande försäljningen och att dödsantalen för 2004 steg ett par procent. Att sedan statistiken bara visade att antalet försäkrade mopeder det året var 300.000 verkade inte påverka. Inte konstigt efter en marknadshöjning förgående år. Förklaringen till den stigande statistiken nämdes aldrig. Varför? Åren innan eu-mopedens genomslag var statistiken lägre och antagande mer korrekt - hur lyckades vi med det? Anledning till detta var att man gick efter antalet olyckor rapporterade av sjukhusen och efter 2003 började man visa statistiken över olyckor i trafiken från polisen och vägverket, och här i låg felet.
Man sa också att anledningen till de ökande olyckorna var trimning av mopeder. Detta påvisade statistiken menade man och mediacirkusen tog fart igen. Experter av olika slag diskuterade hejvilt och igen attakerade man mopeden som fordon överlag. Man sa att mopeden inte var byggd för höga farter, att den var underdimensionerad och att 45km/t redan var för mycket. Det började även talas om en fartsänkning till 40km/t. Men denna gång gick det inte lika enkelt att bara kritisera. Branschen slog tillbaka och det bevisdes att inget bar grund. Man kunde nu påvisa att mopederna var både säkrare och bättre än någonsin förr, då många av våra grannländer redan hade högre lagstadgad fart.
I Norge, Nederländerna och Tyskland var farten 50km/t. Polen och större delen av de andra slaviska länderna hade full tillåten fart dock med förbehåll att fordonet inte fick framföras på motorväg. Spanien och Italien likså. Faktum var att ländernas statistik visade att olyckorna både var mer ringa i omfattning och färre, procentuellt räknat med befolkningen, än i Sverige. Branschen tog krafttag och lade sig i debatten. Dessa visade att bromsar, fjädring och chassi var dimensionerade för farter över 80km/t. Eu-mopeden var alltså den nya klassens mopeder som ersatt 125-kubiksklassen, eller lätt-motorcykeln som sedan länge varit död i större delen av Europa. Inget av detta sades i debatten eller presenterades i media vilket bevisar att den Noll-vision vi har är orealistisk.
Men okay, politikerna och media bevisades ha fel, branschen segrade och nu såldes det mopeder som aldrig förr - igen. Men hur var det med trimningen då? Eftersom det nu visade sig att alla nya mopeder egentligen var riktiga kraftpaket mekaniskt pluggade, spärrade, hindrade för att bara göra 45km/t tog den rejäl fart. Detta är inte konstigt då många ungdomar ville att mopederna skulle gå fortare. Så upplysta som vi är i Sverige i dag och med vetskapen om olika trafikfaror, sker inte trimningen på okunskap utan på grund av den medfödda äventyrslusten. Trimning av mopeder är INTE olagligt, inte heller försäljningan av av trimdelar och det kommer så att förbli, även om lobbyverkamheten från NTF, MRF, Vägverket och Polisen vill att det ska bli så. Det enda egentliga lagbrottet inträffar när den trimmade mopeden brukas på allmän väg.
Det finns även många positiva fördelar som lobbyföretagen inte vill att gemeneman ska känna till. Att en urpluggad (trimmad) moped använder bränslet effektivare, är starkare och snabbare samt kan följa trafikrytmen bättre, gör denna mer trafiksäker. Vilket starkt ord - trafiksäker, men det stämmer. Mopederna idag ser ut som storvuxna motorcyklar och för ett otränat öga tas dom som det också. En bilist kan därför misstolka mopeden och göra en felaktig bedömning i en trafiksituation. Om denna moped nu är orginal och inte klarar av att accelerera kan följaktligen en olycka inträffa. Att även kunna följa trafikrytmen upp till 70km/t eliminerar risken avsevärt för att det uppstår flaskhalsar i trafikrytmen som också kan orsaka en olyka i form av påkörning, men det pratas det tyst om.
Att skadeverkan bli avsevärt högre vid högre farter är vida känt. För att minska riskerna bör extra utrustning bli obligatorisk. Handskar, ryggskydd halv- eller helställ och hjälm fungerar att skydda förare på motorcykel och moped. Även om mopederna klarar höga farter men aldrig körs fortare än lagstadgad fart är redan där ett bevis på att man känner till dom olika konsekvenser som finns när man ger ut sig i trafiken. Att köra moped - trimmad som orginal - handlar i grund och botten om personlig mognad, men oavsett vilka bilder media försöker mata oss med är trimning inte olagligt och helt ditt egna ansvar som mopedförare.
Tack för din uppmärksamhet.
Gå gärna in på http://moppesidan.infoom.se/in dex.php
Sedan årsskiftet 2002/2003 är större delen nysålda mopeder de såkallade eu-mopedena, detta efter ett eu-direktiv som Sverige antog åren innan. Eu-mopeden är en ny "45 km/t klass" av mopeder som får gå en aning fortare än den vanliga 30km/t-mopeden. Detta i sin tur skapade rubriker i media tack vare de politiker och ledamöter som hade sina åsikter om markandens nya tillskott. Den nya mopeden var alldeles för snabb och farlig och media dömde ut den direkt. För att dämpa och i sin tur minska den "farliga" mopedens spridning genomfördes en ändring som innebar att förare får gå en behörighetskurs för att få köra mopeden. Nu var man tvungen att införskaffa ett förarbevis vilket inte var nödvändigt för den gamla 30-mopeden, där dom enda kraven var att mopeden var laglig, försäkrad och att föraren fyllt femton.
Men trimningsfrekvensen i allmänhet har, och kommer alltid vara, stor. Så vad är det som missvisar? Statistik är det bästa sättet att ljuga sägs det och visst kan statistik vara missvisande. Att trimma mopeden förr var mer en helig händelse i morfars garage där man under nästan rituella former "drog pluggen". Idag är det mycket enklare. 2004 såldes det rekordmycket mopeder, eu-mopeden fick genomslag och branschen följde efter, så även statistiken över olyckor. Var det fler olyckor man såg hända, eller var det bara en naturlig ökning då fler mörkersiffror blev synliga nu tack vare att eu-mopeden var registrerad?
Detta var just det som media förstorade och beskrev mopeden som en dödsfälla. Politiker syntes i varje tänkbart morgonprogram där dom satt och spekulerade om hur mopeden inte var lämpad för 45km/t, hur olyckorna ökat lavinartat och hur detta var ett farligt samhällsproblem. Och visst var det spekulation, då man inte visste hur övegången skulle te sig i Sverige då man inte ville lyssna eller ta lärdom från grannländerna. Inte konstigt att media skrämde samhället och gjorde föräldrar förskräckta.
Men vad var det som media glömde förmedla? Anledningen är ganska enkel - det är endast eu-mopeder som det förs någon statistik över då dessa är registrerade fordon, inte som den vanliga hederliga 30-mopeden som räknades till cykelreglementet. Visst stämde det att olyckorna ökade i samband med den ökande försäljningen och att dödsantalen för 2004 steg ett par procent. Att sedan statistiken bara visade att antalet försäkrade mopeder det året var 300.000 verkade inte påverka. Inte konstigt efter en marknadshöjning förgående år. Förklaringen till den stigande statistiken nämdes aldrig. Varför? Åren innan eu-mopedens genomslag var statistiken lägre och antagande mer korrekt - hur lyckades vi med det? Anledning till detta var att man gick efter antalet olyckor rapporterade av sjukhusen och efter 2003 började man visa statistiken över olyckor i trafiken från polisen och vägverket, och här i låg felet.
Man sa också att anledningen till de ökande olyckorna var trimning av mopeder. Detta påvisade statistiken menade man och mediacirkusen tog fart igen. Experter av olika slag diskuterade hejvilt och igen attakerade man mopeden som fordon överlag. Man sa att mopeden inte var byggd för höga farter, att den var underdimensionerad och att 45km/t redan var för mycket. Det började även talas om en fartsänkning till 40km/t. Men denna gång gick det inte lika enkelt att bara kritisera. Branschen slog tillbaka och det bevisdes att inget bar grund. Man kunde nu påvisa att mopederna var både säkrare och bättre än någonsin förr, då många av våra grannländer redan hade högre lagstadgad fart.
I Norge, Nederländerna och Tyskland var farten 50km/t. Polen och större delen av de andra slaviska länderna hade full tillåten fart dock med förbehåll att fordonet inte fick framföras på motorväg. Spanien och Italien likså. Faktum var att ländernas statistik visade att olyckorna både var mer ringa i omfattning och färre, procentuellt räknat med befolkningen, än i Sverige. Branschen tog krafttag och lade sig i debatten. Dessa visade att bromsar, fjädring och chassi var dimensionerade för farter över 80km/t. Eu-mopeden var alltså den nya klassens mopeder som ersatt 125-kubiksklassen, eller lätt-motorcykeln som sedan länge varit död i större delen av Europa. Inget av detta sades i debatten eller presenterades i media vilket bevisar att den Noll-vision vi har är orealistisk.
Men okay, politikerna och media bevisades ha fel, branschen segrade och nu såldes det mopeder som aldrig förr - igen. Men hur var det med trimningen då? Eftersom det nu visade sig att alla nya mopeder egentligen var riktiga kraftpaket mekaniskt pluggade, spärrade, hindrade för att bara göra 45km/t tog den rejäl fart. Detta är inte konstigt då många ungdomar ville att mopederna skulle gå fortare. Så upplysta som vi är i Sverige i dag och med vetskapen om olika trafikfaror, sker inte trimningen på okunskap utan på grund av den medfödda äventyrslusten. Trimning av mopeder är INTE olagligt, inte heller försäljningan av av trimdelar och det kommer så att förbli, även om lobbyverkamheten från NTF, MRF, Vägverket och Polisen vill att det ska bli så. Det enda egentliga lagbrottet inträffar när den trimmade mopeden brukas på allmän väg.
Det finns även många positiva fördelar som lobbyföretagen inte vill att gemeneman ska känna till. Att en urpluggad (trimmad) moped använder bränslet effektivare, är starkare och snabbare samt kan följa trafikrytmen bättre, gör denna mer trafiksäker. Vilket starkt ord - trafiksäker, men det stämmer. Mopederna idag ser ut som storvuxna motorcyklar och för ett otränat öga tas dom som det också. En bilist kan därför misstolka mopeden och göra en felaktig bedömning i en trafiksituation. Om denna moped nu är orginal och inte klarar av att accelerera kan följaktligen en olycka inträffa. Att även kunna följa trafikrytmen upp till 70km/t eliminerar risken avsevärt för att det uppstår flaskhalsar i trafikrytmen som också kan orsaka en olyka i form av påkörning, men det pratas det tyst om.
Att skadeverkan bli avsevärt högre vid högre farter är vida känt. För att minska riskerna bör extra utrustning bli obligatorisk. Handskar, ryggskydd halv- eller helställ och hjälm fungerar att skydda förare på motorcykel och moped. Även om mopederna klarar höga farter men aldrig körs fortare än lagstadgad fart är redan där ett bevis på att man känner till dom olika konsekvenser som finns när man ger ut sig i trafiken. Att köra moped - trimmad som orginal - handlar i grund och botten om personlig mognad, men oavsett vilka bilder media försöker mata oss med är trimning inte olagligt och helt ditt egna ansvar som mopedförare.
Tack för din uppmärksamhet.
Gå gärna in på http://moppesidan.infoom.se/in dex.php






