Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Moppen hoppar!

Postat av JocKseN den 6 Juli 2006, 23:53
9 kommentarer · 3 181 träffar
Tja! Jag har ett problem med att min moppen rycker! LÄS! ;)

Jag har en Derbi Predator LC -01 (vespa).
Jag köpte den begagnad i maj (jag är den 3:e ägaren), men den har alltid gått bra och så för mig. När jag köpte den så satt det på ett trimkrök på, så den toppa ca 70 km/h med hyffsat axx. Trimmet tog jag bort för ca 1 ½ månad sedan och då blev moppen starkare, men toppar ca 60 km/h istället.

Häromdagen satt jag och mekka lite med den och jag vred på tomgångsskruven ett antal varv åt båda hållen utan att jag märkte någon skillnad på tomgången (hade den pumpandes på tomgången under tiden). Jag körde med den någon timme, men nästa dag tycker jag att den går på för lågt varv (på vippen att motorn stannar), men jag struntar i det. Men sen när jag skulle iväg och köra med den så gick den bra tills den börjar bli varm då den börjar "hoppa" vid 45 km/h (den rycker liksom). När den "hoppar" kommer jag inte upp i mer än 50 km/h, fast jag brukar komma upp i 55 km/h LÄTT annars.

Jag provade att vrida på tomgångsskruven så den drogs åt, men då blev det bara värre. Då började den hoppa redan vid 10-20 km/h och ibland fungerar inte det att gasa heller!

När jag vred åt andra hållet (utåt) så blev det ingen skillnad, och efter mycket mekkande med denna skruv, så blev varken jag eller moppen gladare! :(

Jag kan meddela att mellan avgasröret första del och den andra delen som går in i cylindern (tror jag) så sitter det en skarv med 3 skruvar och 3 muttrar som avgasrörets delar är sammanlänkade med, varav en skruv inkl. mutter saknas på ena sidan+ att packningen på ena sidan verkar dålig (fästet där avgasrörets två delar är länkade i är trekantigt).

Kan det ha att göra med avgasrörets otäthet (det blåser ut lite avgaser från sammanlänkningen när jag gasar lite), eller kan det vara något annat?

Bensinen är halvfull, oljan likaså, vätskekylningen kan fyllas på lite, men moppen blir inte för varm enligt värmemätaren på moppen.

Kan det vara skit i förgasaren eller något?

Vore så satans tacksam för svar eftersom jag inte kan köra med den nu när jag som mest vill!

Skriv vad ni tror det kan bero på och om ni tror ni vet, så förklara gärna hur jag kan fixa det eller länka till en sida som har svaret på min fråga.

TACK //Jock3!
Föregående tråd
Nästa tråd

9 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 9 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..