Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Cyckelkörkort

Postat av Felipe den 5 Juli 2006, 14:28
33 kommentarer · 105 träffar
Bakgrundsfakta:

Nu är det så att jag har varit i Uppsala med bilen. Där mötte jag en cyklist på vägen. Plöttsligt gjorde cyklisten en otroligt farlig och vårdslös manöver när han valde att byta körfält utan någon förvarning för att göra en vänstersväng i en korsning varpå jag och en till bilförare som låg framför mig blev tvungna att göra en hård inbromsning för att undvika en kollision med varandra och/eller med cyklisten.

Reflektion:

Min tanke är då om man bör införa en lag för cyklister att man exempelvis i grundskolan bör gå en viss kurs där man lär sig alla trafikregler så man vet hur man ska bete sig senare när man är ute och cyklar bland bilar och andra fordon. Genom denna kurs så får man dessutom någon typ av "körkort" som visar att man har kunskapen och därmed behörigheten att cyckla på en trafikerad väg.

Är det inte rätt att cyklister bör ha en typ av "cykelkörkort" precis som man är tvungen att ta körkort för att köra bil, EU-moped eller motorcykel?

Det är väl inte så stor skillnad mellan en moped, en cykel eller en motorcykel? Farten och tyngden på dem är väl de största skillnaderna?

Jag anser att lagen bör skärpas kring dessa trafikanter. Polisen bör vara hårdare mot cyklister med exempelvis användning av hjälm.

Dessutom borde alla få information om hur man gör för att bete sig på ett korrekt sätt när man är ute och går, cyklar, osv? för att inte skapa faror ute bland trafiken.

Edit* Ber om ursäkt, har förhoppningsvis fixat stavfelen nu!

Ska man införa någon form av körkort för cycklister i Sverige?

104 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

33 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 33 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..