Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Sverige bör spela gladare fotboll!

Postat av DirtyD den 26 Juni 2006, 01:17
32 kommentarer · 245 träffar
::::::::::::::

::: Intro :::

::::::::::::::

Nu efter detta tragiska VM så kände jag att jag behövde skriva av mig och jag skrev då ett brev till ekwall på TV4 som bara blev längre och längre, då det är dags för en revolution inom svensk fotboll nu enligt min mening!

Jag tänkte att det kunde vara en god idé att ta upp den här debatten med er här också för att se vad ni säger om att byta ut vissa spelare, ge några spelare nya positioner, ändra spelsystemet m.m...Sverige spelar extremt tråkig och defensiv fotboll och hur kul är det egentligen? Även om vi skulle vinna VM skulle det vara en förlust för fotbollen! Kolla bara på när Grekland vann med fotbollshistoriens tristaste spel!

Ok så här ser mina tankar ut för framtiden:

::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::

::: Positionsbyten, startelva och spelsystem ::

::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::

Först och främst så borde vi ha forwards som är notoriska målskyttar och inte framspelare som Zlatan är. Henke som bäst är en målspottare och även Allbäck och därför borde dessa utgöra ett anfallspar, då dom är hetast framför mål. Henke hade inget lyckat VM men detta var p.g.a. att Sverige spelade en för dålig anfallsfotboll med för få spelare på motståndarnas planhalva, så jag skulle gärna vilja se honom i en offensiv uppställning.

Zlatan då? När han har rätt ut sin privata problem och kan börja spela fotboll igen borde han få en fri roll bakom anfallarna som target player och spelfördelare och även dribbler, vilket kan ge frisparkar m.m...Oj tre anfallare på plan? Ja det är helt rätt, det är så man gör mål och det kommer alltid finnas spelalternativ när vi har bollen.

Centrala mittfältet borde göras om totalt. Vi såg hur osynligt det var mot Tyskland och England och det beror på att varken Anders eller Kim har någon vidare kondition. Jag skulle vilja gå så långt att jag inte skulle vilja starta med någon av dom. Istället skulle jag sätta Fredrik Ljungberg centralt tillsammans med en energisk spelartyp och då är Matthias Jonsson det bästa jag kan komma med för tillfället (möjligtvis Linderoth men hans offensiv är för dålig). Helst skulle jag vilja se nåt nytt ansikte där som har kondition, styrka och hyfsat bra passningsspel.

Yttrarna skulle bestå av Wilhelmson (vänster) och Elmander (höger) då båda är kvicka och har bra kondition så dom orkar springa mycket.

Spelsystemet diamanten ska skrotas till fördel för 3-4-1-2 och försvarspelet kommer inte bli lidande om yttrarna har kondition och kan jobba hem. Dessutom kommer motståndarna inte lämna allt för många spelare på våran planhalva om vi är offensiva med vårat lag!

De tre backarna kan jobba centralt och få hjälp av yttrarna. Skulle det komma en snabb kontring så kommer det inte vara med jättemånga spelare eftersom dom måste ta hänsyn till Sveriges spelare på deras planhalva så oftast kanske det ligger två forwards och väntar och det borde 3 backar klara av.

Den ende backen som platsar från VM-spelet är Edman som även är en bra offensiv kraft om det skulle behövas, så han går in på som vänsterback av dom 3. De andra två backarna blir varken Lucic eller Mellberg då dessa är för stelbenta och därmed inte passar i en offensiv uppställning där konstringar kan uppstå...jag skulle vilja testa med Stenman till höger och någon ny central, kanske Kalle Svensson. Skulle det visa sig att dom inte håller måttet så vet vi men dom lär inte vara sämre än den backlinje vi har nu...Man märkte ju rätt snabbt mot England och Tyskland att rutin i storlag inte gör ett skvatt! Hungern från yngre spelare är nog strået vassare...

Isaksson ska självklart stå i mål!

För att dessa ändringarna någonsin ska bli ett faktum behöver vi en ny tränare som både är kunnig och en härlig person som gillar glad fotboll och kanske skulle Glenn Strömberg kunna vara denna personen (Har någon frågat om han kan tänka sig att vara tränare för Svenska landslaget?)! Iof så är han nog också för svenskskolad för att tillåta så här radikala förändringar och därför är nog en utländsk tränare det enda rätta.

::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::: :

::: Tankeställare för konservativa förespråkare :::

::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::: :

För dom som tycker att Sverige bör köra på med sitt trista defensiva spel som givit oss VM-spel och EM-spel så bör man tänka på följande saker:

- Hur går det när vi backar hem mot bra lag, jo vi ger dom tillfälle att visa sin skicklighet och vi blir totalt utspelade. Totalt utspelade mot Argentina i VM 2002 (även om vi fick en poäng då, blir vi poänglösa mot Argentina i 9 fall av 10.. så vi hade tur), Tyskland 2006, England (första halvlek 2006, andra halvlek lade dom av att spela därför såg det bättre ut).

- Vi klarar att kvalificera oss till EM- och VM-slutspel samt från slutspelets grupper men mot vilka lag egentligen? Jo Malta, Ungern, Polen, Trinidad & Tobago, Paraguay osv osv. Visst några bra lag fanns också med men det har aldrig varit speciellt många svåra motståndare som stått i vägen för oss och dessutom har man råd att komma 2:a och ändå gå vidare...så vad är det vi har ådstakommit egentligen och på vilket sätt?

- Hur roliga matcher spelar Sverige? Varför lyckas inte storstjärnorna? Jo för att det finns alldeles för lite svenska spelare på motståndarens planhalva. På så vis går det inte att spela till någon och därför ser det tafatt ut. När vi ligger under så tar vi upp hela laget och vips så kan vi helt plötsligt sätta press på motståndarna eftersom det då finns spelalternativ.

::::::::::::::::::::::::::::: ::::::::::

::: Summan av kardemumman :::

::::::::::::::::::::::::::::: ::::::::::

Om vi spelar offensivare och tar upp fler spelare på motståndarens planhalva tvingar vi motståndarna att backa hem med folk och samtidigt får vi fler spelalternativ.

Det krävs att vi har spelare som orkar springa så att det fungerar med hemjobb och jag ser hellre att vi släpper in en del mål så länge vi gör fler framåt.

Sverige spelar en riktigt tråkig fotboll för att vi alltid tänker försvar och jag vet egentligen inte om det skulle vara speciellt roligt om vi vann VM med vårat spel för det kändes riktigt trist när Grekland vann EM med världens tråkigaste fotboll!

Jag hade kunnat ta förlusten mot Tyskland lättare om vi hade spelat bra fotboll men nu var det bara tragiskt...vi backade hem till målvakten och lät tyskarna visa prov på sitt fina passningsspel och sköna individuella talanger. Inte konstigt att Lucic och Mellberg som har träben går bort sig...

Nytt system!

Nya spelare och positioner!

Ny tränare som infriar detta och har en charm utåt!

Glad fotboll muntrar upp en förlust siffermässigt!

Skulle Glenn Strömberg vara en bra tränare för Svenska landslaget?

72 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

32 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 32 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..