Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Fakta om stjärnor m.m!

Postat av d41m den 14 Juni 2006, 12:06
18 kommentarer · 329 träffar
Tja! jag är ELiTEN *Not* och ni som läste tråden ''solens framtid & lite fakta;)'' så ni är kanske intresserad av denna tråd? :D
NI som läste min förra tråd, ni vet säkert att jag är intresserad av astronomi. japp lite fakta har jag fått ihop nu.. ;)
*OBS, inte kopierat som vissa sa!* jag har läst allt detta som jag skriver nu..

LITE MER FAKTA!

Solens närmaste stjärna är Alpha Centauri som ligger ungefär 4 ljusår bort!

om 1 ljusår är 9,5 biljoner km HUR långt är då 4 ljusår ? ;) (räkna ut.. hehe)

Visste ni att det finns en stjärna som heter Betelgeuse (kan inte stava det riktigt)
den är mycket större än solen! om man placerade Betelgeuse i mitten av vårat solsystem, där vart solen ligger så skulle Betelgeuse nå ända fram till Mars. Så stor är den. Och vet ni vad nebulosor är? NI som inte har läst den texten som är där uppe, så kan jag berätta för er, lite nogrannare. Nebulosor är rester av en gammal stjärna som slutade sina dagar med en supernovaexplosion! Nebulosor liknar moln i rymden, men dom är enorma, vissa nebulosor kan va flera ljusår bred! asså mycket större än stjärnor och planeter! och i mitten av nebulosan finns en s.k Neutronstjärna!
det är kvar av den gamla stjärnan som exploderade i en Supernovaexplosion!

Om en Supernoxaexplosion inträffar 300/200 ljusårs avstånd från oss så kan VI HÄLSA HEM! den skulle blåsa bort hela våran jord! Och visste du att supernovaexplosion är många miljoner gånger kraftigare än dom starkaste vätebomberna på 50 megaton eller mera! det krävs flera miljoner vätebomber.

Det tar 225 MILJONER år för Vintergatan att snurra runt sig själv ! otroligt eller hur? det kallas ''Kosmiskt år'' när vintergatan har snurrat runt sig själv en gång.
Vintergatan innehåller ungefär 200/300 miljarder stjärnor, ganska mycket va? :D men våran närmaste granne
Andromedagalax ligger ungefär 15ljusår härifrån (UNGEFÄR)
den är större än vintergatan och den innehåller hela 500 miljarder stjärnor, mera också. har inte läst så mkt om den.
Och visste ni att vintergatan rör sig så snabbt som 550 km i sekunden, otroligt snabbt va? :D

FAKTA OM PLANETEN SEDNA SOM MAN HAR UPPTÄCKT:

Forskarna har upptäckt en planet. dom har gett namnet Sedna till planeten.. Det finns ingen liv på Sedna, det är över 200 grader kallt där, men det otroliga är att Sedna har en sån OTROLIGT stor omloppsbana! när den ligger närmast Våran Sol så ligger den ändå längre bort än den avlägsnaste planet i våran solsystem, Pluto! och när den är längst bort i sin bana (Sedna)
så är den 150 Miljarder kilometer bort från våran sol! då är våran sol lika stor som en knappnålshuvud. haha otroligt eller hur?
Och när Sedna är längst bort i sin bana så är det den absoluta Nollpunkten där, kallare än så blir det inte.. och det tar över 10 000 år för sedna att göra ett varv runt solen! den har gjort bara ett varv under den senaste istiden som var här på jorden.
Och nu dom närmaste 75 åren så närmar sig sedna solen.
men även om det ligger nära solen så är det över 200 grader kallt på planeten, det räknas som en ''varm sommardag där'' :D

**MER FAKTA KOMMER** :D om tråden hålls uppe
Föregående tråd
Nästa tråd

18 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 18 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..