Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Lite om fri vilja, determinism, kvantmek

Postat av Justify den 27 Maj 2006, 13:24
4 kommentarer · 60 träffar
Vill bara lufta lite tankar...

Och för att som vanligt skapa en diskussion ;
Vad är era egna tankar om den fria viljan, determinismen, och kvantmekaniken?

Jag finner detta med determinism och oförutsägbarhet väldigt intressant. Framför allt tycker jag begreppet fri vilja är intressant och hur alla försöker koppla samman det med oförutsägbarhet. Dvs påståendet att om universum inte går att förutsäga (av en oberoende superintelligens) så leder det till att fri vilja existerar - vilket jag inte alls tycker har något belägg.

För jag vill mena att fri vilja måste baseras på att en entitet har möjligheten att göra oberoende fria val. En vilja som baseras på slump är en slumpmässig vilja. Om den värld vi lever i i grund och botten baseras på slump så har vi en slumpmässig vilja. Om den i grund och botten baseras på lagar (naturlagar) som inte går att bryta (dvs allt går att förutsäga) har vi en, i brist på bättre ord, determinerad vilja - men den är inte förutsagd - den har bara egenskapen att den går att förutsäga! (Såvida ingen faktiskt har förutsagt den.. erh..)

Om universum i grund och botten bestod av något slags "lager" av total slump skulle vi nog inte kunna iakta de naturlagar som vi upplever på vårt plan. Då skulle gravitation vara en slump och vi skulle aldrig veta när den skulle existera och inte existera. Universum skulle verkligen vara kaos. Så om kvantmekaniken verkligen har rätt i att dessa små beståndsdelar beteer sig slumpartat så beteer de sig fortfarande så pass reglerat och ordnat (om än i statiskiska termer) så att naturlagarna kan existera på ett högre plan. Kvanta kan alltså inte vara totalt slumpartade, de måste då vara slumpartade inom vissa gränser. Reglerad slump. Och så verkar ju vara fallet - vi har ännu inte på ett högre plan observerat någon form av entitet som kan bryta mot naturlagarna. (Hade vi människor verkligen haft total fri vilja skulle vi förstås kunna välja att bryta mot naturlagarna, vilket jag är övertygad om att ingen kan..) Så, även om kvantmekaniken ter sig slumpartad verkar den inte vara "tillräckligt" slumpartad för att göra naturlagarna slumpartade. Kvantmekaniken håller sig på mattan.

Detta gör förstås inte att universum är förutsägbart bara för att naturlagar kan existera. Om kvantmekaniken verkligen är slumpartad så är vårt universum också det. Men inom vissa gränser.

Frågan kanske är om något som är reglerat på något sätt kan vara slumpartat. En tärning är ju begränsad i sitt slumpmässiga beteende - den kan visa siffror mellan 1 och 6. Inget annat. På detta kan man sedan bygga spel med regler. Det vore svårt om en tärning verkligen kunde visa vad som helst. Om kvanta är slumpmässig verkar universum vara byggt på samma sätt. Kvantan är små tärningar som kan visa vissa bestämda siffror som för oss ter sig slumpmässiga. Den intressanta frågan är kanske - vad är det som håller dessa små kavnta inom sina begränsningar? Min intuition säger att beteer sig något reglerat finns det ett underliggande system. Något måste hålla kvantan på mattan. Det behöver förstås inte vara fallet. Men jag tror det. Jag tror att beteer sig nånting slumpartat men inom vissa gränser då finns det ett system som styr det.

(Detta banar för en rad teorier. Vi kan t.ex. vara i en gigantisk simulation där den maskin som skapar simulationen håller kvantan inom sina gränser och samtidigt håller kvantan slumpartad - detta skulle betyda av vi inom vårt system verkligen hade slumpartad vilja. Men då är frågan vad det system som simulerar vår värld baseras på osv.)

Fri vilja tror jag inte alls på. Jag tror på slumpmässig vilja, determinerad vilja och det finns säkert fler. Men "fri" vilja kräver något alldeles extra. Det kräver att vi inom oss har något som varken följer naturlagarna eller är slumpmässigt. Något som varken är kvantmekanik eller materia. Något som gör val oberoende av naturlagar och slump - något som helt enkelt inte är en del av den värld vi vet. Men för att vi ska ha något sådant i oss måste det ju vara en del av vår värld och därmed tror jag inte på det. Men sådana saker är meningslösa att argumentera för eller emot. Inget kan ju säkert sägas.

Däremot tror jag på fri vilja som ett psykologiskt begrepp. Jag tror vi kan känna och uppleva att vi har fri vilja - jag tror att det är viktigt att vi gör det! Men jag vill gärna se den människan som bryter naturlagarna efter eget behag innan jag sträcker mig längre än så.
Föregående tråd
Nästa tråd

4 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 4 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..