Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

utvecklingsläran

Postat av FrAnTiC_ den 3 Maj 2006, 22:10
29 kommentarer · 445 träffar
endel att läsa, men jag finner det intressant, är rasism berättigat?

ni som orkar läsa får gärna lämna lite "svar"

jag bara funderar lite, inte nödvändigtvis att jag tycker såhär.

Utvecklingsläran / evolutionsläran, i vilken de säger att allt liv befinner sig på olika utvecklingsstadier eller nivåer, allt från minsta lilla myra till människa, den säger också att människan härstammar från apan, fast att människan har kommit längre i utvecklingen.

Är då alla människor, alla ”medlemmar” i rasen människa, är dom på samma utvecklingsnivå? Egentligen så är ju tanken på att alla människor, från asiat till mörkhyad, till vit ,till indian är på exakt samma utvecklingsnivå väldigt långsökt, det är inte rimligt att vi skulle vara det, med tanke på de olika förhållanden vi lever i denna värld, allt från rika affärsmän till ett land vars invånare aldrig har gått skola, arbetat hela sitt liv, slitit som djur.

Om vi utgår från att vi inte är på samma utvecklingsnivå så kommer ju en intressant fråga: har denna gruppen människors utvecklingsnivå har något med dess värde att göra?

Jag tänker : självfallet så har en ”art” som är lägre i utvecklingsnivån mindre värde, men då kommer rasismen på tal( vi utgår ifrån att alla människor inte ligger på samma utvecklingsnivå)

Om jag tänker om: nej, det är klart alla har samma värde, då sjunker ju människan till ett djur. Om utvecklingsnivån inte har någon påverkan på värdet. Även att vi har kommit längre i utvecklingen än ett djur så ger detta oss inte ett speciellt förhållande till djuren utan vi värderas som djur. Och jag ser mig mycket högre än en tex. fågel i värde.

Med tanke på allt detta så blir ju bara tanken på att ”alla människor har samma värde” löjlig, ett önsketänkande, och då faller ju bland annat Jesus/Guds ord? Och då har vi ju ”bevis” för att rasism är berättigat, eller är det så att: så länge du kan prata och se ut som en människa så har du samma värde, oavsett utvecklingsnivå ”- äh han är tillräckligt nära våran utvecklingsnivå han räknas som samma värde” en apa är däremot lite för långt ifrån?

Sen hade jag lite tankar angående kristendomen som är väldigt svårt att ignorera medans man pratar om utvecklingsläran.

Enligt kristendomen så härstammar vi från Adam och Eva, vi har ”skapats” och formats av en gud, men är överbevisad av utvecklingsläran. Jag har lärt mig i skolan att vi härstammar från apor, men OM jag vore kristen hur tänker man i det läget? Det går ju emot hans/hennes tro, och hur kan det då finnas så många miljoner anhängare världen över? Jag kan förstå att en tro är viktig att ha, men en tro som strider mot ett bevisierat faktum är ju svår att följa med samma hårda tro?

29 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 29 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..