Ja idag var det som nog alla intresserade vet högeskoleprovet.
Själv gjorde jag det för andra gången och det gick halvbra, lite sämre än vad jag hoppades på.
Var det nån annan som gjorde det? Hur gick det för er?
Ni kan ju skriva poäng eller antal rätt i tråden om ni vill.
Själv tror jag att jag fick 105 eller 106 rätt, förutsatt att jag räknat rätt!
Läs: 16/20
Elf: 14/20
Ord: 21/40
NOG: 16/22
DKT: 14/20 (vilket var en besvikelse eftersom jag hade 18/20 på DKT förra gången)
Så galet nöjd nu med tanke på att jag hade 1.0 senaste.
Vad innehåller det? Är det svårt?
Tack
Första gången jag gjorde det, tappade alldeles för mycket på orden:
11/40
Engelskan: 15/20
Svenska läsförståelse: 11/20
Svenska ord: 11/40
Matte: 14/22
Statistik och Diagram: 13/20
Gjorde provet enbart för att ha gjort det, ska satsa på lite bättre resultat nästa gång, så jag är rätt nöjd ändå..
Ja, provet är det svåraste provet jag gjort. Det är så annorlunda mot alla "vanliga" prov.
"Högskoleprovet är ett urvalsprov som avser att mäta förmågan att klara högskolestudier. Syftet är att rangordna provdeltagarna utifrån deras förväntade studieframgång. Provet består av 122 uppgifter fördelade på fem delprov, som alla prövar förmågor och kunskaper av betydelse för högre studier. Det som provet mäter är: ordförståelse (delprovet ORD), logiskt tänkande kring matematiska problem (NOG), svensk läsförståelse (LÄS), förmågan att tolka diagram, tabeller och kartor (DTK) samt engelsk läsförståelse (ELF)."
Mer info finns på http://www.umu.se/edmeas/hprov /
Phejz
Dock hade jag och en kompis en tävling när vi kom hem som gick ut på att klicka utan att kolla på ett gammalt högskoleprov från 1999 som finns på studera.nu. Vårt mål var att få bättre än Olinda, som fick 0,1 när hon skrev. Jag lyckades bara kamma hem 21 rätt, vilket är 0,0, men min kompis fick 41 poäng vilket resulterade i 0,2 - bättre än Olinda! Fan vad den golvmoppen måste vara IQ-befriad.
edit: Tack för infon lulle.
#14 Kom igen, det är ju lika många som får 0.0 som det är som får 2.0. Någon måste få det. Visst, det är kanske lite skamligt ;P
Får man 0.0, 0.1 eller liknande, #15, och det inte var något speciellt just den dagen som förstörde allt så tycker jag nästan inte att man har rätt att öppna munnen.
#17 brukar väl ligga på 0.9.
Nog : 20/22
Elf : 17/20
Dtk : 16/20
Läs : 19/20
Ord : 25/40
Är nöjd med 1.7 men är däremot ganska missnöjd med hur det gick på de olika delarna...
Inte gjort det än, ska göra det i nästa år.
Ser fram emot synonymerna :) Fått träna lite på det under Latinlektionerna
Fick 1.6 sist jag gjorde det, fullt på ELF och NOG men hade uselt på ORD, hade jag haft samma snitt på ord hade jag fått 1.8, men 1.6 räckte väll till för det programmet jag sökte så ingen fara på taket
Klantig på ELF och slutet av NOG (3 fel irad). Kanske hade man uppnått det gudomliga resultatet annars.
Dock tycker jag att läsdelarna var de jobbigaste ju p.g.a. att man hade så kort tid på sig. Man skulle ju läsa en del text samtidigt som man skulle svara på frågor ffs. Dessutom var NOG ett helt nytt tankesätt för mig.
Totalt: 65/122
LÄS 11/20 (Stressigt)
ELF 8/20 (Stressigt)
ORD 20/40 (Bättre än förväntat)
NOG 13/20 (Klantade mig en del)
DTK 12/20 (Trodde jag fick bättre :P)
Där kan du hitta gamla prov att testa..
sen skulle det ju vara kul att höra från #34 lite mer om hans bravad att "spika" hp. Tror att totalt 4 st har lyckats med detta.. de flesta efter många försök.