Hejsan!
Nu är det så att jag praktiserat som idrottslärare i 9 veckor och har hållt i sammanlagt 14 lektioner nu och skall ha min 15:e imorgon, men problemet är att jag inte vet vad jag skall ha på lektionen imorn.
Har kört nya saker varje lektion men nu kommer jag f*n inte på mer.
Så tänkte höra med er vad man kan köra som min handledare (som då är idrottslärare förståss) aldrig sett tidigare.
Gärna nån form av tävlig där man skjuter ut varann med bollar eller nått. Aktiviteten skall vara i ca 45 minuter.
Är ca 15 personer och har en ganska liten sal.
Några roliga tips på lekar som jag aldrig sett förut, så itne killerboll, spökboll å dem vanliga nu tack :)
Tack på förhand :)
Ge gärna tips på sidor liknande
www.lekarkivet.se oxå :D
seriöst den kom jag på precis xD
Fotboll, innebandy, volleyboll går alltid hem.
sen om dom är under 10 år så typ kör typ olika sektioner med olika saker, eller varför inte göra upp en bana och kör inte nudda golv? :)
Har själv praoat som gympa lärare, det gäller bara att vara påhittig.
#7 körde den och "paintball" idag med ungarna som går i 5:an
-
Detta skall stå på mittlinjen:
2 plintar i Mitten, från båda plintarnas utsida skall du ha varsin bänk mot väggen av idrottshallen. I mitten av pyramiden (mellan båda plintarna) ska du ha någt större föremål som täcker en del, som tex en stor kuddsak som vi har i våran hall.
På det hela skall 6-8 konor utplaseras, helst olika färg!
Man delar upp ett lag på varsin sida av planen.
1 gul fotboll att sparka/slå runt på.
Bollen ska hela tiden vara i luften, har den studsat 3 ggr på ena lagets sida. då vinner motsatta laget 1 poäng..OM! dem survade. Annars går det bara över till surv.
Bollen är död om den nuddar taket, då går den automatiskt över till andra laget.
Om en kona som är tex gul, blir nedslagen av ett lag, då är det direkt minuspoäng (-5). och röd (-10).
--Man survar längst bak ifrån halvaplanen--
GL HF! skitkul. ^-^
ställ upp bänkar tvärsöver golvet, så du delar upp gympa salen. ungefär så här:
[]---'|----A----|------- ------|----B----|*--- []
[] är väggar. | är bänkar. '| och |* kommer in senare.
Eleverna delas in i två lag. Lagen ska stå på platserna A och B, dvs mellan bänk '| och | samt mellan | och |*.
Kasta några bollar till eleverna, vi körde alltid med 3 st.
Nu går det ut på att Lag A ska eliminera Lag B och tvärtom, genom att kasta bollar på varandra bakifrån bänkarna.
Nu kommer '| pch |* in i bilden. En ifrån Lag B ska stå bakom "spökbänken" '| och en ifrån Lag A ska stå bakom "spökbänken" |*.
Eleverna kan passa bollar över till deras "spöke", som vi kallade det, och på så vis få ett visst övertag. Spöket får endast vara bakom sin bänk!!
Om en elev blir träffad av en motstående elev får denna elev gå över till sitt lags spökbänk och stå där och kasta. När det ena lagets alla elever har blivit eliminerade och fått gå över till sin spökbänk, vinner det andra laget.
Säg inte att ni redan har kört det här... då har jag förklarat allt i onödan :/
Killerboll;
Har ett antal bollar, eftersom du har en liten sal är det bra, man gör som datten. Man ska kasta bollen på en person som blir "bränd" dock så ska denna bara sätta sig ner mitt i salen. Tills den som tog han blir tagen då blir denna som satt ner innan on igen och kan börja spela.
Spökboll;
Som Dodgerboll dock att man har två plintar på vardea sida(3 m) in i plan, sen ett par bänkar som delar upp salen i två halvor. Kör med spökar, äh sök på dessa skitkul!
Är arton och tycker dessa är grymt kul!
Snälla, jag ber dig.. gör allting men förfan INTE när man ska snurra runt de där stängerna..du vet, ta tag i handtagen o snurra runt..
människan är inte gjord för det !!!
och det här har ingenting med att göra att vi har det på gympan just nu och att jag suger hästskit på det xD
allt det där för vegas skriver klart o tydligt att man inte ska
tipsa om t.ex. SPÖKBOLL!!!!!!!
Klassen delas upp i 2 lag som placeras på varsin sida av hallen.
Båda lagen får använda sig av alla redskap som finns i förrådet (möjligtvis inte farliga saker :P)
Sedan bygger lagen upp ett varsitt fort med redskapen dom själva har plockat ut. Efter några minuter får dom inte bygga mer och matchen börjar. Kasta ut några bollar och lagen får kasta mot varandra.
Man får inte lämna sin planhalva.
När man blir träffad så hamnar man på den andra planhalvan, hos motståndarlaget, utanför dom yttersta linjerna, och får där försöka att träffa motståndarlaget istället. Pass fram och tillbaka är fullt tillåtet, men man får INTE röra på sig med boll.
Något sådant kan väl funka? :P Lite annorlunda iaf. Du kan ju gärna hitta på lite egna regler som du kan skryta med senare.^^
värm upp med lekar eller bara riktig uppvärmning
ot: hinderbana ftw!
Två lag bygger upp varsin bas m.h.a. plintar och mattor på varsin sida av idrottshallen, så startar båda lagen med 8 bollar och det gäller att kulla moståndaren.
Kullas man ska man sätta sig ner och vänta på en "kryssarkung", "medic" brukar jag kalla det eftersom jag är gaymer :)
Om man kullar motsåndarlagets medic vinner man, eller så kan man bara gissa på vem det är och vinna. Det är roligast av allt ;D
Make them suffer!
Och sen kulla ut personerna.
Hur gamla är dom?
Finns något jag har kört, man ställer upp en stor mur i mitten med madrasser, plintar osv sen är det ett lag som ska skydda sig från bollar som det andra laget kastar.
http://img451.imageshack.us/im g451/7809/lek0uj.jpg
Så ser det ut :D
kul om man är bra :p
ajust ja , mattorna ska ligga på golvet :p
Det är ungefär som brännboll fast med 2 frisebees.
Lägg de 2 frisebee:sarna i mitten av planen i en rund cirkel.
"Innelaget" står vid halva plan och skickar sen fram 2 personer åt gången till cirkeln. De tar varsin fresbee och kastar iväg dem, sen äre bara att springa. För att bränna måste "utelaget" få tillbaka de 2 frisebee:sarna till mitten och de måste ligga still.
"Innelaget" får inte ha fler än 1 grupp per kon (sätt ut 4 koner på plan)
förutom vid första konen
*------*
1 | |
| |
*____*
*= kon
1= innelag
utelaget sprider ut sig över plan.
En sal med lite gångar/läktare och dylikt är bättre för denna lek.
Hopps du förstod min fina förklaring.. ;D
Funkade alltid när jag gick i högstadiet :D
Tycker fortfarande det är roligt och jag går 3:e året på gymnasiet :D
Man använder hela planen och en boll som man kastar med handen, alla vs alla.
Om t ex. Kalle tar Peter och Bert så åker dom ut, men om sedan Micke tar Kalle så får Peter och Bert komma in igen eftersom Kalle är tagen. Kalle får sedan komma in när Micke är tagen. Så det gäller att en person ska ta alla och sedan vinna.
Körde detta i 6an, sjukt skoj :D
man sätter upp bänkar i ett hörn ås det blir typ som inne,
bara i ett ghörn,
seni motsvarande hörnet sätter man en pinne, kanske en åsn som man har till höjdhopp.
så delar man upp ute o inne lag, ute laget ska stå runt i hela salen förutom det hörnet som inne laget står i,
innelaget tar en boll och kastar, sen springer EN, och rundar stolpen samtidigt osm ute laget förösker kasta bollen på han, 1 poäng för varje träff ;)
så jävla kul!
Såhär brukade vi köra våran variant:
Dela upp eleverna i 2 st lag, varav varje lag ska ha en hemlig "ledare", blir denne kullad så har det andra laget vunnit.
Efter att en hemlig ledare har utsätts av båda lagen så får de börja bygga upp sitt fort. Man får ta hjälp av alla redskap som finns i salen och förråden för att sedan försöka bygga upp ett så säkert och stabilt fort som möjligt som man kan röra sig bra och ta skydd bakom. Efter lagen är klara så börjar matchen. Släng ut 10-15 mjukbollar som lagen får använda sig för att kasta och kulla med. Beroende på hur svårt man vill ha det kan man antingen ha att endast huvudet är skydd, lite lättare är huvudet och händerna, eller så svårt som möjligt, inget skydd alls! Som kräver att man har bra skydd bakom fortet. Man får inte gå längre än ca 1 meter utanför sitt eget fort för att hämta bollar.
Det hela går sedan ut på att det ena laget ska lista ut vilken ledare det andra laget har, och kulla denna. Det laget som först får sin ledare kullad eller alla sina spelare kullade har förlorat. Man listar ut vilken ledare det andra laget har i och med att alla som blir kullade måste sätta sig ner där de blev kullade och får inte göra något förens ens ledare har kommit och tagit en på axeln, först då får man vara med i spelet igen. Så det gäller att hålla koll på vem det är som springer och tar alla på axlarna så att man på så sätt får reda på vem man ska kulla. Givetvis kan flera från laget komma och lägga handen på en kullad persons axel varav bara en person är den riktiga ledaren, för att förvirra motståndarna.