Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Trött på bredbandsbolaget

Postat av Externos den 15 Februari 2006, 21:25
19 kommentarer · 177 träffar
Hej. Det här kan bli rätt så jobbig läsning och kan inehålla stavfel. Så nu har jag varnat er.

Nu ligger det till så här att för några år sedan hade jag Bostream 2,5 mbit. Allt var frid och fröjd. Allt fungerade stabilt och bra. Men sen händer det något. Bredbandsbolaget köper upp Bostream.

Vi får ett brev hem där det står att dem ska skicka nytt modem till oss och att vi ska få 8/1 mbit till samma pris som vår gamla tjänst. Vi tänker vad bra.

Men nu börjar det hända saker. Året är 2004 24/12 alltså julafton. Rätt vad det är stängs internet ner. Då får man reda på att dem har stängt ner huvudservern och att man får vänta ca 2-3 veckor på ett nytt modem. Så nu satt man ju där framför sin dator med dem nya spelen som man fått i julklapp och vill spela online. Men det gick inte.

Väll efter 3 veckor kommer vårt nya modem. Vi får ca 200 kroner i ersättning.

Så fungerar allt bra tills ungefär nu. Idag har vi tjänsten 24/1 men vi får bara 19/1 p.g.a avståndet från telestationen.
Men jag har märkt att på senare tid blivit sölligare. Jag laddar ner tptest och kör en "scan". Då visar det sig att vi bara har 6 mbit mottagning och 0,5 mbit i säning.

Då ringer vi Bredbandsbolagets support. Dem ger oss dem här råden.

1:Ha så kort telekabel som möjlligt från telejacket till modemet.
2:Ha ingen trådlös utrustning i närheten av modemet.
3:Modemet kan störas av högtalare.

Oki då börjar jag och min far att mixtra litte. Vi testar olika lösningar. Men rätt vad det är så lägger modemet av och det vill inte starta igen. Detta händer medans vi har Bredbandsbolagets support i telefonluren. Vi frågar vad som är fel och han kommer med olika föreslag. Vi testar alla men vi får inte modemet att funka.

Oki då skickar vi ett nytt modem säger han på supporten. Så går det 4 dagar innan det nya modemet kommer. Vi kopplar upp det och ska testa det. Men inget händer.

Vi ringer upp supporten igen. Han säger att vi ska inaktivera nätverksanslutningen och sedan aktivera den igen. Vi gör det och då fungerar det. Vi tackar gubben på supporten och lägger på.

Nu är vi nyfikna om vi har fått någon bättre fart. Så vi tankar ner tptest igen och kör en "scan". Men det visar sig att vi har lika dålig fart som innan.

Vi ringer upp Bredbandsbolagets support yterlligare en gång. Då får vi prata med en annan gubbe. Han säger att vi ska dröja i luren i c.a 10 minuter. Det gör vi. När han kommer tillbacks säger han.

Ska jag var ärllig så är det vi som har fel på våra inställningar här. Jag ska låta en tekniker titta på det. Jag skickar ett sms när felet är åtgärdat.

2-3 veckor går utan något sms. Men så kom smset. I det stog det att felet var åtgärdat. Så vi går in och laddar ner tptest änu en gång och kör en "scan". Men nu visar det sig att dem har lyckats göra tjänsten änu sämre.

Så nu börjar jag tröttna på Bredbandsbolaget. Så nu överväger jag starkt att byta leverantör. Nu undrar jag om man värklligen får hålla på så här? Om inte hur ska man gå vidare med det?

Sen undrar jag också om ni har varigt med om något liknande och hur det slutade?

Undrar också om ni har några bra tips på adsl leverantörer förutom Bredbandsbolaget.

//mvh Tobbe

19 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 19 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..