Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Husalfmanifestet - Del I

Postat av distinkt den 1 Februari 2006, 13:14
19 kommentarer · 224 träffar
Ehm, ja... Förra tråden blev tämligen misslyckad pga att ingen orkade läsa den, så jag har beslutat att bara posta första delen nu, och andra delen om två dagar kanske, på så sätt blir det inte lika mycket text på en gång.

Detta är bara 3786 tecken, så det borde ni klara av. :)

Husalfmanifestet

Första delen – Bakgrunden

Jag har under en lång tid sett över behovet av ett sådant här manifest, och insett att allmänhetens medvetenhet i denna fråga är mycket låg. Det är denna anledning jag nu börjar skriva detta manifest, under vilket vi alla kan samlas och föra en gemensam kamp mot förtrycket av husalferna.
En förutsättning för att kunna föra denna kamp är att känna till och förstå historien bakom.

Att alfen till utseendet är en varelse som inte på något vis är besläktad med trollkarlar och häxor är helt uppenbart för var och en av oss. Professor Dumbledore hävdade emellertid att husalfen har en alldeles egen sorts magi, som bland annat skulle tvinga husalfen att vara lojala mot sin husbonde, om illojalitet ändå skulle förekomma är alfen tvingad att straffa sig själv. Endast om alfens husbonde ger han eller henne ett klädesplagg av något slag är han eller hon fri att ge sig av. Nu stöter vi på ytterligare ett problem, alfen vill ofta inte lämna sin husbonde. Han eller hon har aldrig varit ute i världen och känner sig självfallet vilsen och rädd, husalfernas släkte är dessutom hjärntvättat av trollkarlar och häxor. Hjärntvättade till att inte klaga utan uppskatta sitt slaveri (och därmed inte kräva lön, eller rätten till ett eget hem, utanför husbondens ägor) och förakta frihet och de som är fria. En husalffamilj är för alltid bunden till samma husbonde och hans eller hennes familj, till dess att en alf får kläder, denna alf har då skymfat familjens minne och risken är överhängande att han eller hon blir självmordsbenägen.

Om hur dessa förhållanden har uppstått finns det ingen information att tillgå, på grund av Trolldomsministeriets historierevisionism, husalfer är liksom kvinnor ytterst sällan inblandade i historien, man skulle nästan kunna tro att de ej existerade.
Därför är vi så illa tvungna att istället komma med noga underbyggda gissningar.
Att husalferna endast finns till, och endast har funnits till, för att tjäna trollkarlar och häxor är högst otroligt, ty kan inte häxor och trollkarlar ta hand om sig själva? Räcker inte våran magi till hushållsarbetet, eller är vissa bara lata? Ja, professor Dumbledore talade om att husalfen har en egen sorts magi, hur den uppkom, kan han dock omöjligen veta, jag vill påstå att ingen nu levande trollkarl eller häxa vet hur den kom till.

Min teori är att alfen i regel är en hjälpsam varelse som när den upptäcktes av några särskilt lata och elaka trollkarlar och häxor, utnyttjades till att göra deras hushållsarbete. Efter en tid kom de på att det kanske vore ännu bättre om alfen inte hade något val, utan var tvungen att göra det han eller hon kommenderades att göra. Då kommer vi till magin, trollkarlarna och häxorna utförde invecklade trollformler för att ändra alfens magi och betelsemönster, till att förslava han eller henne. Denna magi gick sedan i arv, och alfen fortsatte att tjäna vår art.

Det enda kända försöket att uppmärksamma husalfernas situation gjordes av Hermione Granger under hennes fjärde skolår, då hon bildade ”Föreningen för ideellt stöd åt alferna”.
Föreningens kortsiktiga mål var att se till att husalferna skulle få rimliga löner och arbetsförhållanden, det vill säga raster, arbetstider och liknande. De långsiktiga målen omfattade en lagändring i frågan om förbudet mot alfers bruk av trollstavar, samt att få in en alf i Avdelningen för övervakning av magiska skapelser, på Trolldomsministeriet.
Föreningen hade dock inga framgångar, då Hermiones vänner uppenbarligen inte var lika godsinnade som henne. Hon motarbetades konstant av Ronald Weasley (han hade mycket roligt åt husalfens situation), som tydligen inte har någonting emot slaveri så länge det gynnar honom. Hennes andra vän, Harry Potter, motsätter sig inte slaveriet och tar, om än tyst, Ronalds parti mot Hermione, även om han två år senare verkar ha ändrat sin uppfattning en aning.
Allt som allt måste detta försök ses som misslyckat, mycket beroende på hennes vänners bristande empati, om de hade varit flera hade det hela sett mer övertygande ut och propagandaspridningen hade blivit effektivare. Det skall dock sägas att detta försök var oerhört viktigt för den fortsatta kampen, nu kan vi se över misstagen för att inte upprepa dem den här gången.
Det är oerhört viktigt att ha en kärna av trogna anhängare innan man påbörjar kampen, av ovan nämnda anledningar. Det är en av dessa funktioner som detta manifest fyller, att övertyga några trollkarlar och häxor att hjälpa till att dra igång kampen för ett värdigt alfliv.

- Första utkastet -

Detta är på intet sätt en tråd för att jag skall få glänsa, utan för att ge mig frågeställningar till den tredje delen av manifestet. Givetvis får ni komma med kritik och idéer på hur jag kan förbättra och förändra manifestet.
Sådana saker som namnet på manifestet kommer förmodligen att bytas ut så småningom.

Tack på förhand för eran hjälp.

När väl hela manifestet är färdigt kommer det innefatta tre, fyra eller möjligen fem delar, husalfslaveriets bakgrund (första delen), dagens husalfslaveri (andra delen), varför slaveriet måste bort (tredje delen) och hur vi skall gå till väga och vad vårat mål är (fjärde delen och femte delen).

Länk till bloggen, vari manifestet publiceras:
http://elfliberation.blogspot. com

Anser du att det finns ett behov av ett sådant här manifest?

25 personer har röstat
Nästa tråd

19 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 19 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..