Satt och gjorde testet och kom fram till att de flesta argumenten som de tar upp i princip är de samma både om man är för eller emot förslaget.
Ta tex frågorna
* "Ska alla som arbetar i sverige, även arbetare från utländska företag, ska ha samma lön för lika arbete"
För JA alternativet är ju argumentet typ "ja för annars dumpas lönerna för alla arbetare" medans NEJ antlernativet är "nej för annars dumpas inte lönerna och jag äger ett företag och vill att lönerna ska dumpas för alla arbetare"
* "Ska vi öka arbetskraftsinvandringen"
Argument för nej är att om vi tar in fler invandrare medans det redan råder stor arbetslöshet så blir det fler som konkurrerar om jobben varpå lönerna sänks för alla. Argument för ja är precis det samma, men jag äger ett företag och vill att lönerna ska sänkas för alla.
* Ska ojämnlikheten mellan könen utjämnas
Argument för ja är för att då kan män och kvinnor få samma lön för samma arbete. Argument för nej är för att då får kvinnor och män samma lön för samma arbete och jag är en som äger ett företag och tjänar pengar på att betala lägre lön till kvinnor.
* " Ska vi ha bidrag så att ungdomar lättare kan skaffa bostad"
Argument för ja är att det är bra så att unga kan flytta hemifrån tidigare, argument för nej är för att då kan unga flytta hemifrån tidigare och jag som röstar nej kan ändå flytta tidigare eftersom jag har rika föräldrar och vill inte att andra ska kunna göra detsamma.
* "Ska vi ha miljöskatter"
Argumentet för ja är för att företag då kommer att tvingas tänka mer miljövänligt. Argumentet för nej är att det är dåligt för att företag då ska behöva tänka mer miljövänligt, och jag äger ett företag som släpper ut mycket föroreningar.
* "Är det ok med civil olydnad"
Argumentet för ja är att det är moraliskt försvarbart att tex befria djur som plågas för någon människar vinnings skull. Argumentet för nej är för att man är en som plågar djur för egen vinnings skull och vill fortsätta göra det.
Själv skulle jag tycka bättre om moderaterna om de kunde säga som det är rakt ut "vi vill gynna de som äger företag och missgynna resten" istället för att hålla på med en massa "tillväxten blir bättre, vi måste anpassa oss efter marknaden etc etc etc bla bla bla". Fast såklart då skulle de kanske inte lura alla dumma svensson arbetare som röstar på dem för att få 25 kr mer i plånboken varje månad (tror de).