1
Fysik handling - Psykisk sjukdom...
Postat av xNp den 1 Mars 2004, 08:00
11 kommentarer · 278 träffar
Jag satt i denna morgonstund och läste om fysiska skador som folk här på fragbite fått. Jag själv har inte råkat ut för något "särskilt" va de gäller fysiska skador.. Men när jag var mindre (gick väll i 4an) så sköt jag en sådan där "missil" från en leksaksrobot rakt in i munnen (väldigt dumt gjort, men vem har påstått att jag är smart?) så den träffa sidväggen vid mandlarna och sen så svaldes den... hade ont väldigt länge... sen 1 år efter när jag åt et äpple slarvade jag med att tugga.. så en stor bit satte sig på tvären och jag fick ingen luft... som tur var pappa i närheten och fick mig att spy upp biten o pappa undrade hur fasen jag lyckades svälja den biten utan att ens tugga först ;)... sen dess blev jag lite skepisk att äta äpplen och dylikt :p ... inte nog med de.. när jag gick i början av 6:an åt jag fisk, nog fan skulle givetvis ett fiskben sätta sig på tvären det med.. benet skar upp på insidan av min hals och läkarna sa att det inte fanns något man kunde göra åt de (benet var borta när jag anlände till aktuen) utan de fick läka av sig själv.. Det är historien om vad som hände rent fysiskt.. men den psykiska delen är kvar, efter det här att fiskbenet lämnat kvar sår i halsen (på båda sidor) intalade jag mig själv att jag inte skulle äta något mer.. Nog tro att det blev jobbigt i 6:an... alla frågade varför jag aldrig åt när jag satt i matsalen... mamma satt o grät när jag vägrade äta efter 1 månad och läkarna sa att jag var psykisk sjuk och det skulle ta tid att bli av med... Efter 2 och en halv månad med sjukhusbesök och endast drickande av vatten, saft och vid vissa tillfällen mjölk började att äta max 1 yogurt varannan dag.. varför inte varje dag? Jo tänk själva hur det att få trögt flytande vätska på ett sår... det sved som satan, men va tvungen att få i mig näring :o ... efter hela 3 månader (nästan exakt) tog jag en tugga av en grov macka emd smör på... och märkte att den gick ner utan några värre smärtor.. tur va de.. läkarna blev skärrade när de fick höra att jag vägde 29.4kg i 6:an... dock nämnbart att innan incidenten vägde jag 59.9kg... Då jag vägde 29.4kg var jag undernärd, man såg benen inpå skinnet, fick blackouts en del gånger och orkade inte göra någonting... dock är jag fullt återställd och kan berätta att min mammas mat aldrig smakat så bra som efter 11 besök på sjukhuset under en 2månadsperiod.
Det här var min historia som jag sitter o berättar för folk med anorexior mm. Frågan är: Finns det folk här på fragbite som har något liknande att berätta.. en fysisk skada som övergår till en psykisk? Då skulle jag vilja att du delar med av den, vill se ifall de finns personer som råkat ut för något liknande eller om de är jag som är lite udda :o vill också gämföra olika händelser med min egen :)
Sen om folk kommer skratta, skriva skamliga kommentarer så tänkter jag inte bry mig, vill dela med mig av min händelse till så många som möjligt. Vill passa på att påpeka reglerna:
§5 Håll dig till ämnet för diskussionen.
Ex: "Bananer är gott."
§19 Uppför dig moget och civiliserat.
som sagt, dela med er av er händelse så jag får något jag kan gämföra med :)
Det här var min historia som jag sitter o berättar för folk med anorexior mm. Frågan är: Finns det folk här på fragbite som har något liknande att berätta.. en fysisk skada som övergår till en psykisk? Då skulle jag vilja att du delar med av den, vill se ifall de finns personer som råkat ut för något liknande eller om de är jag som är lite udda :o vill också gämföra olika händelser med min egen :)
Sen om folk kommer skratta, skriva skamliga kommentarer så tänkter jag inte bry mig, vill dela med mig av min händelse till så många som möjligt. Vill passa på att påpeka reglerna:
§5 Håll dig till ämnet för diskussionen.
Ex: "Bananer är gott."
§19 Uppför dig moget och civiliserat.
som sagt, dela med er av er händelse så jag får något jag kan gämföra med :)