Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Hårdare straff till brottslingar!

Postat av Litsor_Skilsor den 20 Januari 2006, 01:15
116 kommentarer · 369 träffar
Vad jag förstått så vill de flesta svenskar ha hårdare straff till brottslingar, men inget händer? Varför inte? Jag tycker det känns som om advokaterna och domarna medvetet skyddar brottslingarna ibland. Är ju helt löjligt att 15 åringen som mördare en 38 åring på öppen gata och sedan försökte dölja detta så gott det gick får 14 månaders ungdomsvård!!!! Herregud... 14 månader i nått som inte ens är fängelse för att ha mördat nån? Som jag ser det spelar det ingen roll om man är 15 år eller vuxen när man begår ett brott, den mördade blir inte mindre död för det och således ska straffen vara de samma oavsett gärningsmannens ålder.

Blir också väldigt upprörd över att de som anses tillräckligt sinnessjuka får vård istället för fängelse. Möjligtvis först fängelse och sen vård men verkligen inte ett kortare straff pga sinnessjukdom, tycker de borde få ett extra straff pga det istället.

Här är lite brott och vad jag tycker borde vara straffet för dessa:

Mord : Döden på ett smärtsamt sätt
Våldtäckt : Tortyr sen döden på ett smärtsamt sätt
Dråp : Döden
Grov misshandel : 20 års fängelse
Grovt narkotikabrott : Livstid eller Döden
Grovt rattfylleri : 15 års fängelse, samt förbud att nånsin köra ett fordon (livstid i fängelseom detta förbud bryts)
Rattfylleri : 2 års fängelse samt ett liknande förbud att nånsin köra ett fördon.
Koppleri : 20 års fängelse
Rån/Stöld : 2 år till livstid beroende på om våld användes
Skyddande av brottsling = halva straffet som brottslingen blir dömd till, vid dödsstraff tilldöms livstids fängelse
Mord eller misshandel på annan grov brottsling : inget straff

Vid mindre allvarliga brott som klotter/snatteri så borde först ett spöstraff eller liknande utdelas, sen borde tvångsarbete följa med olika längd beroende på om det var första gången eller om det hänt fler ggr samt hur allvarligt brottet var.

Kanske låter omänskligt för vissa men tycker att man i vissa fall kan byta ut dödsstraffet mot att man istället experimenterar med den dömde, försök som idag görs på oskyldiga djur.

116 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar