Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Sverige – Ett u-land om 20 år?

Postat av He||Spawn den 16 Februari 2004, 19:41
390 kommentarer · 281 träffar
Ibland börjar man tänka till när man läser igenom trådar och svar på Fragbites forum. Det man slås av är den allmänna okunnigheten. Några försöker få tag i lösningar till de nationella proven i högstadiet – andra kan inte ens engelska trots att de är 16-17 år gamla. En bra grund är mycket viktig för fortsatta studier, och helst ska man lära sig saker så tidigt som möjligt.

Jag tror att problemet bottnar i den svenska skolan. Den är alltför vek (saknar disciplin och ordning som t.ex. den japanska) och är inte effektiv som den amerikanska.

Vad tycker ni?

Uppdatering 1: Många drar in USA's välfärdssystem i diskussionen. Det är inte fråga om denna utan mer om deras effektiva universitet, t.ex. Berkeley, Princeton, Harvard, MIT för att nämna några...

Sedermera börjar några mindre seriösa inlägg med "amerikaner är dumma" – Varför ser vi i sådana fall på amerikanska filmer, läser amerikanska böcker, lyssnar på amerikansk musik, äter på McDonalds o.s.v.? Den amerikanska effektiviteten och organisationen (fortfarande skolsystemet jag pratar om...) är överlägsen alla andra.

De som verkligen vill bli något i USA blir det. I slutändan handlar det inte om pengar – de kan fås genom stipendier och på andra sätt.

BNP hör inte heller till diskussionen - det är inte det jag vill att ni ska dra upp. Det är bättre att ni drar upp er egen syn på den svenska skolan / skolsystemet.

Uppdatering 2: Detta är inte vad jag tror, utan är mer spekulationer från min sida. Dessutom vill jag gärna diskutera saker och se vad andra tycker.

Uppdatering 3: Det tråkiga är att en "liten" grej som denna mynnar ut i världspolitik, välfärdssystem o.s.v...

Det var inte tanken.

Jag ska försöka förklara litet närmare.

På en väldigt seriös Internetsida (minns inte adressen tyvärr) så har man lagt ut en sorts rank på all världens universitet. Den baserades på många faktorer. Top 10 var i stort sett amerikanska universitet, top 30 var japanska, amerikanska, några europeiska universitet. Först på 40+ plats kom Karolinska Inst. 70 någonting kom Uppsala. Man kan fråga sig varför. Jag tror som sagt att det är pga. den svenska grundskolan och gymnasiet. Jag tycker att skolan är mycket bra, om man jämför med andra länders, men den är långt ifrån perfekt. Det är någonting man borde sträva efter, att hela tiden förbättra saker och ting – men just nu verkar skolan bara förfalla: sämre lärare, sämre lokaler o.s.v. Det är på tiden att man börjar göra skolan "hårdare", och tar en titt på andra skolsystem i världen, inhämtar inspiration och förbättrar det mesta. Eller ska man som individ strunta i att försöka förbättra samhället, sluta debattera och bara tänka på sig själv?
Föregående tråd
Nästa tråd

390 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 390 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..